ဓမၼစက္၊ အာဏာစက္ျဖင့္ ထိေရာက္စြာ ေျဖရွင္းရေတာ့မည္၊ သာသနာေတာ္ ညိႇဳးႏြမ္းပ်က္စီးေနသည္အထိ အျမင္ေရာက္ေစေသာ ရဟန္းအခ်ဳိ႕၏ အမႈအခင္းႏွင့္ ျဖစ္ရပ္မ်ား

ပုိ႔စ္တင္ခ်ိန္ - 2/24/2014 10:51:00 AM


ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔သို႔ ေပးပို႔ခဲ့သည့္ တိုင္ၾကားစာမ်ားကို ေတြ႔ရစဥ္
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း သာသနာ့တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ေနၾကေသာ သံဃာထုအတြင္း သံဃာေတာ္မ်ားအေပၚ အၾကည္ညိဳပ်က္ေစေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနေသာ ရဟန္းအခ်ိဳ႕၏ အမႈအခင္းမ်ားကို ဓမၼစက္၊ အာဏာစက္မ်ားျဖင့္ ထိေရာက္စြာေျဖရွင္းရမည့္အခ်ိန္ က်ေရာက္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ရဟန္းအခ်ိဳ႕အေပၚ ၀ိနည္းေလးစားလိုက္နာမႈ မရွိဟူေသာ စြပ္စြဲခ်က္မ်ားသာမက သာသနာေတာ္ ညႇိဳးႏြမ္းမႈ ျဖစ္ေပၚေစသည္ဟူေသာ တိုင္ၾကားမႈမ်ား ရွိေနပါသည္။ ထိုတိုင္ၾကားမႈမ်ားထဲတြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ရဟန္းေတာ္အခ်ိဳ႕ ညပိုင္းလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ထိုင္ျခင္း၊ လူစည္ကားရာ ေနရာမ်ားတြင္ ပိုက္ဆံလွည့္လည္ အလွဴခံျခင္း၊ အရက္ေသစာ ေသာက္စားျခင္းႏွင့္ ေလာင္းကစား ကိစၥရပ္မ်ား ျပဳလုပ္ေနၾကျခင္းအျပင္ သံဃာေလာကတြင္ အျမင့္ဆံုးျပစ္မႈျဖစ္ေသာ ပါရာဇိကက်မႈမ်ားျဖင့္လည္း စြပ္စြဲမႈမ်ားရွိခဲ့သည္။
ထိုသို႔ စြပ္စြဲမႈမ်ား ရွိေနရာတြင္ အခ်ိဳ႕ေသာ ရဟန္းမ်ားမွာ အတုအေယာင္မ်ား ျဖစ္ေနျခင္း၊ သဃၤန္းျခံဳ၍ သံဃာအေယာင္ေဆာင္ျခင္းမ်ား ျဖစ္သည့္နည္းတူ အခ်ိဳ႕ေသာ ရဟန္းမ်ားမွာ သာသနာ့၀န္ထမ္းအျဖစ္ ႏွစ္ကာလရွည္ၾကာစြာ ရွိေနရာမွ ၀ိနည္းေလးစားလိုက္နာမႈ မရွိေသာ ျပစ္မႈဟု ယူဆႏိုင္သည္မ်ားကို က်ဴးလြန္ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိတ္လန္႔ဖြယ္ စြပ္စြဲတိုင္ၾကားစာမ်ား
Eleven Media Group က မၾကာေသးမီအခ်ိန္တြင္ လက္ခံရရွိခဲ့ေသာ ေပးစာအခ်ိဳ႕တြင္ ၀ိနည္းႏွင့္ေလ်ာ္ညီမႈ မရွိသည့္ ရဟန္းအခ်ိဳ႕ကို စြပ္စြဲတိုင္ၾကားထားသည့္ စာမ်ားလည္း ပါ၀င္ခဲ့သည္။
ထိုအထဲတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃာဗဟို၀န္ေဆာင္ ရဟန္းတစ္ပါးအား ပါရာဇိကျဖင့္ စြပ္စြဲမႈ၊ ရဟန္းတစ္ပါးက မာတုဂါမတစ္ဦးအား ကိုယ္၀န္ရသည္အထိ တိတ္တဆိတ္ ေပါင္းသင္းခဲ့သည္ဟူေသာ စြပ္စြဲမႈ တိုင္ၾကားစာမ်ားလည္း ပါ၀င္ခဲ့သည္။
ထိုေပးစာမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး တိုင္ၾကားသူမ်ား၏ အေျခအေန၊ စြပ္စြဲခံခဲ့ရသူ ရဟန္း၏ အေျခအေနမ်ား၊ ေနရာေဒသမ်ားကို စံုစမ္းခဲ့ရာတြင္ စြပ္စြဲေျပာဆိုမႈမ်ားသည္ အေျခအျမစ္မရွိ ေပၚေပါက္လာျခင္း မဟုတ္သည္ကို ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။
Eleven Media Group ကလက္ခံရရွိခဲ့ေသာ တိုင္ၾကားစာမ်ားသည္ ပုဂၢလိကဆႏၵျဖင့္ သီးျခားေပးပို႔လာေသာ စာမ်ားမဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕ထံသို႔ လိပ္မူဆက္ကပ္ခဲ့သည့္ တိုင္ၾကားစာမ်ားကို တစ္ဆင့္လက္ခံအေနျဖင့္ ရရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕သို႔ ဆက္ကပ္တိုင္ၾကားခဲ့ေသာ စာမ်ား၌ “သာသနာေတာ္ႀကီးအား တိုးတက္စည္ပင္ဖြံ႕ၿဖိဳး တည္တံ့ခိုင္မာေအာင္ ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္ေတာ္ မူေနၾကသည့္ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ အရွင္သူျမတ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ရဟန္းသာမေဏ၊ သီလရွင္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လူပုဂၢိဳလ္ အမ်ားအျပား ရွိသလို သာသနာေတာ္ႀကီး ညႇိဳးႏြမ္း၊ ပ်က္စီးေအာင္ ျပဳမူလုပ္ကိုင္ေနသည့္ အရည္းႀကီး ရဟန္းမ်ားႏွင့္ ရဟန္းတု၊ ရဟန္းေယာင္မ်ားႏွင့္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား သာသနာေတာ္ႀကီးတြင္ အမ်ားအျပား ရွိေနသည္ကို ၀မ္းနည္းစိတ္မေကာင္းျခင္းႀကီးစြာျဖင့္ ေတြ႕ျမင္ေနရၿပီ ျဖစ္ပါသည္”၊ “… ရဟန္း၀တ္မ်ား အရက္ေသစာ ေသာက္စား၍ မူးယစ္ရမ္းကားေနေသာ သတင္း၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ စားေသာက္ဆိုင္၊ ဘတ္(စ္)ကားမ်ား၊ ကားမွတ္တိုင္မ်ားတြင္ လွည့္လည္အလွဴခံျခင္းေၾကာင့္ ဖမ္းဆီး၊ လူ၀တ္လဲလွယ္ေစျခင္း၊ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေသာ ေျမယာအေရာင္းအ၀ယ္ အမႈမ်ားႏွင့္ အဆိုးဆံုးမွာ မာတုဂါမမ်ားႏွင့္ တိတ္တဆိတ္ ေပါင္းသင္းေနထိုင္ရာမွ ရရွိလာေသာ ကိုယ္၀န္အား ဖ်က္ခ်၍ ဆိုး၀ါးေသာျပစ္မႈ က်ဴးလြန္ျခင္းမ်ားကိုပါ ငရဲမေၾကာက္၊ အပါယ္မေၾကာက္႐ံု သာမက ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ခံရ၍ ရရွိထားေသာ ၀တၳဳေငြေၾကးမ်ားကိုပါ ၎မာတုဂါမမ်ားႏွင့္ ေပ်ာ္ပါးေထာက္ပံ့ သံုးစြဲေနၾကသည္ကိုပါ ေတြ႕ျမင္ၾကားသိေနရၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအခ်ိဳ႕တြင္ သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသံုးေနသည္က နည္းနည္း၊ လူပုဂၢိဳလ္၊ မာတုဂါမမ်ားႏွင့္ ေနထိုင္ၾကသည္က မ်ားမ်ား ေတြ႕ျမင္ေနရပါသည္”၊ “တခ်ိဳ႕ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေဘာ္ဒါေဆာင္မ်ားသဖြယ္ ေယာက်္ားမိန္းမမေရြး အခေၾကးေငြယူ၍ ထားရွိၾကသည္ကိုလည္း ၾကားသိျမင္ေတြ႕ရပါသည္။ ႏွစ္လံုးထီထိုးေသာ ဘုန္းႀကီး၊ ခ်ဲဒိုင္ကိုင္ေသာ ဘုန္းႀကီး၊ ေဘာလံုးပြဲေလာင္းေသာ ဘုန္းႀကီး အမ်ားအျပား ရွိေနၾကပါသည္”၊ “ျပည္သူမ်ားၾကားတြင္ ရဟန္းအခ်ိဳ႕ကို ခ်ဲဘုန္းႀကီး၊ စီးပြားေရးဘုန္းႀကီး၊ ႏိုင္ငံေရးဘုန္းႀကီး၊ အရည္းႀကီးဘုန္းႀကီးမ်ားဟူ၍ ေခၚေ၀ၚသမုတ္ေနၾကသည္မွာ ၀မ္းနည္းဖြယ္ ေကာင္းလြန္းလွပါသည္” ဟူ၍ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ အဆိုပါ ဆက္ကပ္တိုင္ၾကားစာမ်ား၌ပင္ သာသနာေတာ္ႀကီး ပ်က္စီးထိခိုက္နစ္နာ၊ ညႇိဳးႏြမ္းေစမည့္ ကိစၥရပ္ အမႈတြဲႏွစ္ခုကို ပူးတြဲဆက္ကပ္ခဲ့ၿပီး အမႈတစ္ခုသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ (၀ိနိစၦယအဖြဲ႕ငယ္) သီးျခား၀ိနိစၦယအဖြဲ႕အမွတ္ (၁/၂၀၁၃) ကို ဖြဲ႕စည္းျခင္း အမိန္႔ (လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား အပုဒ္-၅၇/က) အရ ဖြဲ႕စည္းစစ္ေဆးခဲ့ေသာ အမႈျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕သို႔ ဆပ္ကပ္တိုင္ၾကားရာ၌ သာဓကျပဆိုခဲ့ေသာ အမႈႏွစ္ခုအနက္ တစ္မႈမွာ ကရင္ျပည္နယ္ ဘားအံၿမိဳ႕နယ္၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္းျဖစ္ကာ က်န္တစ္ခုသည္ မႏၲေလးတိုင္း မိထၳီလာခ႐ိုင္ မလိႈင္ၿမိဳ႕နယ္၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အမႈတို႔ျဖစ္ပါသည္။
ဆက္ကပ္တိုင္ၾကားခံရေသာ အမႈျဖစ္စဥ္မ်ား
ထိုေနာက္ပိုင္းတြင္ ေဒၚ—၏ ေနအိမ္သို႔ ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ ေရာက္ရွိလာၿပီး လင္ေယာက်္ားရွိသည့္ ရက္မ်ားတြင္ ဆြမ္းဘုဥ္းၿပီးသာ ျပန္သြားေလ့ရွိေၾကာင္း၊ လင္ေယာက်္ားမရွိသည့္ ရက္မ်ားတြင္မူ ႏွစ္ဦးစလံုး လူမႈေရးေဖာက္ျပန္မႈကို ဆက္လက္ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္တြင္ ဘဒၵႏၲ —- က ၎ပိုင္ဆိုင္သည့္ ပစၥည္းမ်ားကို ေဒၚ—- ၏ ေနအိမ္သို႔ ေပးပို႔ခဲ့ေၾကာင္း၊ ေနအိမ္သို႔လည္း လာေရာက္ေနထိုင္ေၾကာင္း . . . . .
ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕က ၀ိနိစၦယအဖြဲ႕ငယ္ျဖင့္ စစ္ေဆးခဲ့သည့္ ဘားအံၿမိဳ႕နယ္မွ အမႈသည္ အႏု၀ါဒါ အဓိက႐ုဏ္းမႈခင္း၌ စြပ္စြဲ(တိုင္ၾကား)သူ မာတုဂါမ ေဒၚ —- က စြပ္စြဲခံခဲ့ရသူ ႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုသံဃ၀န္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲ —- အား သူမႏွင့္ ၁၃ ႏွစ္ခန္႔ တိတ္တဆိတ္ ေပါင္းသင္းခဲ့သည္ဟု စြပ္စြဲၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃနာယကအဖြဲ႕သို႔ တိုင္ၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုတိုင္ၾကားစာ၌ပင္ စြပ္စြဲသူ ေဒၚ—- သည္ ကာမပိုင္ လင္ေယာက်္ားရွိပါလ်က္ႏွင့္ ဗဟိုသံဃ၀န္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲ —- ႏွင့္ ေဖာက္ျပန္ခဲ့ပါသည္ဟုလည္း ၎၏အျပစ္၀န္ခံခ်က္ႏွင့္တစ္ကြ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
တိုင္ၾကားစာကို စတင္ေပးပို႔စဥ္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာန ကမၻာေအး သံဃ၀ိနိစၦယ ဦးစီးဌာနမွတစ္ဆင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္ထံသို႔ ဆက္ကပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ တိုင္ၾကားခဲ့ၿပီးေနာက္ပိုင္း စြပ္စြဲခံရသည့္ စုဒိကတ ႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟို၀န္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲ —- က အမႈတြဲကို သက္ဆိုင္ရာအသီးသီးသို႔ မေရာက္ရွိေအာင္ လူလႊတ္၍လည္းေကာင္း၊ စြပ္စြဲသူ ေဒၚ—- အေပၚ အမ်ားတကာ ထင္ေယာင္ထင္မွား ျဖစ္ေစသည့္ စကားမ်ားအား ေျပာခိုင္း၍လည္းေကာင္း၊ မိသားစုအား ျပႆနာအမွားအယြင္းျဖစ္ေအာင္ တပည့္သံဃာမ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ ၎၏ေဆြမ်ိဳး ညီအစ္ကိုမ်ားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ေအာက္လမ္းပညာျဖစ္ေစသည္အထိ လိုက္လံေႏွာင့္ယွက္ျခင္းမ်ား ရွိခဲ့သည္ဟု တိုင္ၾကားစာဆက္ကပ္အၿပီး ၁၇ ရက္အၾကာတြင္ ထပ္မံေပးပို႔ခဲ့သည့္ အသနားခံလႊာတြင္ ေဒၚ —- က ေရးသားခဲ့သည္။
အသနားခံလႊာ ေပးပို႔အၿပီးတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕က သီးျခား၀ိနိစၦယအဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းစစ္ေဆးခဲ့သည္။ ထိုသို႔စစ္ေဆးရာတြင္ စြပ္စြဲခဲ့ေသာ က်ဴးလြန္မႈမ်ားအျဖစ္ (က) ပထမ ပါရာဇိက ေမထုန္မွီ၀ဲမႈ (ခ) အာပတၲာဇိက႐ုဏ္း၊ အႏု၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း (ဂ) ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ဇူလိုင္ ၆ ရက္အထိ က်ဴးလြန္ခဲ့ျခင္းမ်ားဟူ၍ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒအရ တရားစြဲဆိုျခင္း ျပဳမည္မဟုတ္ေၾကာင္းကိုလည္း စြပ္စြဲသူ ေဒၚ—- က ၀န္ခံကတိ လက္မွတ္ေရးထိုးေစခဲ့သည္။
ထြက္ဆိုခ်က္မ်ား
စြပ္စြဲသူ ေဒၚ—- ၏ ထြက္ဆိုခ်က္မ်ားအရ စြပ္စြဲခံရသူ ဘဒၵႏၲ —- သည္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွ စတင္ၿပီး ေဒၚ—- ၏ ေနအိမ္သို႔ ညေနပိုင္းတြင္ စက္ဘီးျဖင့္ လာေရာက္တတ္ေၾကာင္း၊ လာသည့္အခါတြင္ ညေနစာထမင္းဟင္းမ်ားကို ည ၇ နာရီခန္႔တြင္ ခ်က္ျပဳတ္ေကြၽးေမြးရေၾကာင္း၊ ညေနစာ စားေသာက္ၿပီးခ်ိန္တြင္ ေဒၚ—-အား ႏွိပ္ေပးေလ့ရွိေၾကာင္း၊ အိပ္ခိုင္းၿပီး ေျခသလံုးႏွင့္ ေပါင္မ်ားကိုလည္း ႏွိပ္ေပးေလ့ရွိေၾကာင္း၊ ည ၈ နာရီ ၉ နာရီခန္႔အခ်ိန္တြင္ ျပန္ေၾကာင္း၊ လင္ေယာက်္ားမရွိေသာ တစ္ရက္တြင္ ဘဒၵႏၲ —- က ေဒၚ— အား ခ်စ္ႀကိဳက္ေၾကာင္းေျပာၿပီး  က်ဴးလြန္မႈျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း အစရွိသျဖင့္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
ထိုေနာက္ပိုင္းတြင္ ေဒၚ—၏ ေနအိမ္သို႔ ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ ေရာက္ရွိလာၿပီး လင္ေယာက်္ားရွိသည့္ ရက္မ်ားတြင္ ဆြမ္းဘုဥ္းၿပီးသာ ျပန္သြားေလ့ရွိေၾကာင္း၊ လင္ေယာက်္ားမရွိသည့္ ရက္မ်ားတြင္မူ ႏွစ္ဦးစလံုး လူမႈေရးေဖာက္ျပန္မႈကို ဆက္လက္ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္တြင္ ဘဒၵႏၲ —- က ၎ပိုင္ဆိုင္သည့္ ပစၥည္းမ်ားကို ေဒၚ—- ၏ ေနအိမ္သို႔ ေပးပို႔ခဲ့ေၾကာင္း၊ ေနအိမ္သို႔လည္း လာေရာက္ေနထိုင္ေၾကာင္း၊ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ဘဒၵႏၲ —- သည္ ေျခေခ်ာ္လဲရာမွ အ႐ိုးအက္ၿပီး လမ္းမေလွ်ာက္ႏိုင္ ျဖစ္ခဲ့ရေၾကာင္း၊ ထိုအခ်ိန္၌ ေဒၚ—- ၏ ေနအိမ္၌ပင္ ေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚ—- အား လင္ေယာက်္ားျဖစ္သူက ေမာ္လၿမိဳင္အပိုင္ က်ိဳက္မေရာရွိ ေရာ္ဘာျခံသို႔ ေခၚေဆာင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ထိုသို႔ေရာက္ရွိၿပီး လင္ေယာက်္ားမရွိသည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ ဘဒၵႏၲ —-  ေရာက္ရွိလာၿပီး ေဒၚ —-ႏွင့္အတူ ေနထိုင္ၿပီး လူမႈေရးေဖာက္ျပန္မႈမ်ားကို ဆက္လက္ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ တည္းခိုခန္း၌ တည္းခိုစဥ္ ကာလတြင္လည္း က်ဴးလြန္မႈမ်ား ရွိခဲ့သည့္အျပင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက ဘဒၵႏၲ —- ကို ဖမ္းလိုသျဖင့္ လာေရာက္ရွာေဖြ စစ္ေဆးျခင္းမ်ားလည္း ရွိခဲ့ေၾကာင္း ေဒၚ—-က ထြက္ဆိုသည္။
ထို႔အျပင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ စကားေျပာ အဆင္မေျပျဖစ္ျခင္းမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဘဒၵႏၲ —- က ေဒၚ—- ကို ႏွိပ္စက္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သျဖင့္ ညာလက္တစ္ဖက္ က်ိဳးခဲ့ေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ ျပန္အဆင္ေျပခဲ့ၿပီး ယခင္ႏွစ္မ်ားအတိုင္း လူမႈေရးေဖာက္ျပန္မႈမ်ားကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇူလိုက္လအထိ ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း အစရွိသည္တို႔ကို ထြက္ဆိုခဲ့ၿပီး ဘဒၵႏၲ —- ၏ ေက်ာင္းတြင္ရွိေနၿပီး ေဒၚ—-  ပိုင္ဆိုင္ထားသည့္ ေက်ာက္ပ်ဥ္၊ အပ္ခ်ဳပ္စက္၊ တီဗြီ၊ ဗီ႐ိုႏွင့္ အိုးခြက္အသံုးအေဆာင္မ်ားကိုလည္း ေဒၚ —- က သက္ေသအျဖစ္ တင္သြင္းခဲ့သည္။
စစ္ေဆးမႈျပဳလုပ္ျခင္း
စြပ္စြဲသူ ေဒၚ—- ၏ ထြက္ဆိုခ်က္မ်ားအရ ဘဒၵႏၲ —- ကို သီးျခား၀ိနိစၦယအဖြဲ႕က စစ္ေဆးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ဘဒၵႏၲ —- ကလည္း ခုခံေခ်ပ ေလွ်ာက္တင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
ဘဒၵႏၲ —- ၏ ထြက္ခ်က္မ်ားတြင္ မိမိသည္ သက္ေတာ္ ၅၅ ႏွစ္၊ သိကၡာ ၃၅ ၀ါရွိၿပီျဖစ္ကာ ႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုသံဃ၀န္ေဆာင္အျဖစ္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က စတင္တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုတိုင္ၾကားခံရမႈသည္ အပင္ျမင့္၍ ေလတိုက္ခံရျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း စသျဖင့္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ေဒၚ —-၏ စြပ္စြဲခ်က္မ်ား မမွန္ေၾကာင္း ျငင္းဆိုခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္ ေဒၚ—- ႏွင့္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ကပင္ သိကြၽမ္းခဲ့ေၾကာင္း၊ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ျခံေျမ၀ယ္ေသာ ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍  အကူအညီေပးရာမွ ပိုမိုရင္းႏွီး သိကြၽမ္းခဲ့ေၾကာင္း၊ ေဒၚ—- သည္ ခ်ဲထီေလာင္းကစား အႀကီးအက်ယ္ ျပဳလုပ္၍ ျခံအားေပါင္ႏွံျခင္း၊ အေၾကြးျဖင့္ အသိမ္းခံရျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာ၍ အေၾကြးပတ္လည္ ၀ိုင္းေနသျဖင့္ — ရြာရွိ —- ေရာ္ဘာျခံသို႔ ေျပာင္းေရြ႕ေနထိုင္ေရးအတြက္ အစစအရာရာ ကူညီေပးခဲ့ေၾကာင္း၊ ထိုျခံသည္ ၎ပိုင္ဆိုင္ေသာ ေရာ္ဘာျခံသာျဖစ္ေၾကာင္း၊  မိမိထူေထာင္၍ ေအာင္ျမင္လာေသာ ေရာ္ဘာျခံကို ေဒၚ—-က ေတာင္းဆိုမႈ ျပဳလာရာမွ မေပးသျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ စြပ္စြဲမႈ ျပဳလုပ္လာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေဒၚ—- ႏွင့္မိသားစုမ်ား ေရာ္ဘာျခံအတြင္း စတင္ေနထိုင္စဥ္က စားေသာက္စရိတ္ အနည္းငယ္ ေပးကမ္းခဲ့ေၾကာင္း၊ ယခုအခါ ေလာဘတက္လာၿပီး မေကာင္းၾကံစည္လာ၍ ေပးကမ္းစြန္႔ၾကဲျခင္း မျပဳေတာ့ေၾကာင္း အစရွိသျဖင့္ ထြက္ဆိုခဲ့သည္။
ေဒၚ—- ႏွင့္ ေမထုန္မွီ၀ဲမႈ စြပ္စြဲခ်က္အားလံုးကို ျငင္းဆိုခဲ့ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးမ်ားက ဖမ္းဆီးရန္ လာေရာက္ရွာေဖြသည္ ဆိုျခင္းမွာလည္း မမွန္ေၾကာင္း၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ရင္းႏွီးေသာ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားက ပစၥည္းပစၥယမ်ား အပ္ႏွံထားသည္မွာ မဆန္းေၾကာင္း၊ ေဒၚ—-၏ ပစၥည္းမ်ား ေက်ာင္း၌ရွိသည္မွာ မွန္ကန္ေၾကာင္း၊ ေဒၚ —- ၏ လက္က်ိဳးျခင္းမွာလည္း ႏွိပ္စက္ကန္ေက်ာက္၍ မဟုတ္ဘဲ ေဒၚ—-၏ အလုပ္မႀကိဳးစားမႈ၊ ေလာင္းကစား ၀ါသနာပါေနမႈတို႔ေၾကာင့္ ေျပာဆိုစဥ္ ေဒၚ—-က ႐ုန္႔ရင္းၾကမ္းတမ္းစြာ ေျပာဆိုၿပီး ေက်ာင္းတိုက္အား ပုတ္ခတ္ေစာ္ကားသျဖင့္ ေဒါသအေလ်ာက္ ကန္ေက်ာက္ခဲ့ျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း ထြက္ဆိုသည္။
နိဂံုးခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ေဒၚ— သည္ မိမိ၏ ဂုဏ္ေက်ာ္ေဇာမႈကို မလိုလားဘဲ ၎၏ေလာင္းကစား ၀ါသနာပါမႈေၾကာင့္ စီးပြားေရးက်ပ္တည္းမႈ ျဖစ္လာၿပီး မိမိထူေထာင္ထားသည့္ ေရာ္ဘာျခံကို ရယူလိုသျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ မဟုတ္မမွန္ လုပ္ၾကံစြပ္စြဲျခင္းသာ ျဖစ္သည္ဟု ဘဒၵႏၲ —- က ျပန္လည္ေခ်ပခဲ့သည္။
အမႈပိတ္ျခင္း
စစ္ေဆးမႈမ်ားအတြက္ အဆံုးသတ္အေျဖ မထြက္ေပၚမီ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလဆန္းတြင္ စြပ္စြဲသူ ေဒၚ—- က  ဘဒၵႏၲ —- အား ပထမပါရာဇိက အမႈျဖင့္ စြပ္စြဲျခင္းအား ႐ုပ္သိမ္းၿပီး ေနာက္ေနာင္ ထပ္မံစြဲဆိုျခင္း မျပဳလုပ္ေတာ့ေၾကာင္း ၀န္ခံကတိျပဳခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ အမႈကို စစ္ေဆးခဲ့သည့္ သီးျခား၀ိနိစၦယအဖြဲ႕က “ေစာဒကမွ အမႈကို ႐ုပ္သိမ္းလႊာတင္သြင္း၍ ေနာက္ေနာင္တြင္ထပ္ မံစြဲဆိုမႈ မျပဳေတာ့ပါေၾကာင္း ကတိခံ၀န္ခ်က္ေပး၍ ၀ိ-လုပ္ထံုး/၃၇(ဂ)/၀ိလက္စြဲ အပိုဒ္ ၁၄၄ အရ အမႈအား ႐ုပ္သိမ္းခြင့္ျပဳရန္ အမႈပိတ္ေၾကာင္း” ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။
သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ ၄၇ ပါးမွာ ၁၅ ပါးစီ ေလးလတစ္ႀကိမ္ တာ၀န္ယူရပါတယ္။ အခုျဖစ္ေနတာမွာ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္၊ တိုင္းအဆင့္လို သံဃနာယကေတြက အလုပ္မလုပ္တဲ့အခါ တိုင္ၾကားမႈေတြ အကုန္လံုးက ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃနာယက အဖြဲ႕ဆီကိုပဲ ေရာက္လာၿပီး အမႈေတြ မ်ားသြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒါေတြကို ေျဖရွင္းရာမွာ ၾကန္႔ၾကာတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတယ္ . . . . .
ထို႔ေၾကာင့္ ထိုကိစၥရပ္အတြက္ အမႈမွန္ျဖစ္စဥ္မွာ ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္းမရွိဘဲ အလြယ္တကူ စြပ္စြဲျပစ္တင္၊ အလြယ္တကူ ေက်ေအးလႊာျဖင့္သာ အလြယ္တကူ ၿပီးဆံုးသြားခဲ့ၿပီး အမႈ၏ အမွန္တရားမွာ ေပ်ာက္ဆံုးသြားခဲ့သည္။
Eleven Media Group က စြပ္စြဲခံရသူႏွင့္ စြပ္စြဲသူႏွစ္ဦးစလံုးကို ဆက္သြယ္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ေသာ္လည္း ဆက္သြယ္မႈ မရရွိခဲ့ေပ။
ေနာက္ထပ္အမႈတစ္ခု
ဘားအံတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အမႈတစ္ခုနည္းတူ ေနာက္ထပ္အမႈတစ္ခုမွာ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး၊ မိထၳီလာခ႐ိုင္၊ မလိႈင္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အမႈျဖစ္သည္။
ထိုအမႈတြင္ သက္ေတာ္ ၃၅ ႏွစ္အရြယ္ရွိ ရဟန္းတစ္ပါးႏွင့္ မာတုဂါမတစ္ဦးတို႔ ခ်စ္ကြၽမ္း၀င္ခဲ့ရာမွ ရဟန္း၏ အႀကိမ္ႀကိမ္ေတာင္းဆိုမႈမ်ားေၾကာင့္ လြန္က်ဴးမႈမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ကိုယ္၀န္ရခဲ့ျခင္းကို ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္ထံ ဆက္ကပ္တိုင္ၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
တိုင္းၾကားသူ မ —- က  ၎က်ဴးလြန္ခဲ့ေသာ အျပစ္အတြက္ ေနာင္တႀကီးစြာရေၾကာင္းႏွင့္ ရဟန္း—- ႏွင့္ ရရွိခဲ့ေသာ ကိုယ္၀န္ကို ႏွစ္ဦးတိုင္ပင္ၿပီး ႏွစ္ဦးသေဘာတူျဖင့္ ဖ်က္ခ်မိခဲ့သည္ဟု ေရးသားၿပီး အျဖစ္အပ်က္အစံုကို ေလွ်ာက္ထားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ကိုယ္၀န္ရရွိၿပီးေနာက္ ဖ်က္ခ်ရန္ႏွင့္ ၀ါကြၽတ္တြင္ လူထြက္ၿပီး ေပါင္းသင္းမည္ဟု ရဟန္းက ေျပာဆိုခဲ့ေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ ကိုယ္၀န္ဖ်က္ခ်ၿပီးခ်ိန္တြင္ မ—- အား ရဟန္း—- က အေတြ႕မခံေတာ့ဘဲ ေရွာင္သြားၿပီး ဖုန္းျဖင့္ဆက္သြယ္မႈပင္ အလုပ္မခံေတာ့ေၾကာင္း၊ ထို႔ျပင္ ေနထိုင္ေနသည့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမွပင္ ႏွင္ထုတ္ခံခဲ့ရေၾကာင္း၊ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ကိစၥရပ္အတြက္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အထိ ေစာင့္ဆိုင္းခဲ့ေသာ္လည္း ရဟန္း —- မွာ ေပးထားေသာ ႏႈတ္ကတိကို အေကာင္အထည္ မေဖာ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ရဟန္း—- အား လူထြက္ၿပီး ေပးထားေသာ ကတိအတိုင္း တာ၀န္ယူေစလိုေၾကာင္းႏွင့္ ရဟန္း—- ထံမွ မည္သည့္ေငြေၾကး၊ ဥစၥာပစၥည္းကို ရယူလိုသည့္အတြက္ တိုင္တန္းရျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း ဆက္ကပ္တိုင္ၾကားစာ၌ မ—- က ေရးသားခဲ့သည္။
ထိုကိစၥရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕က မည္သို႔စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ကို မသိရွိရသည့္အျပင္ ကာယကံရွင္မ်ားကိုလည္း ဆက္သြယ္ေမးျမန္းမႈ မရရွိခဲ့ပါ။
ဓမၼစက္ျဖင့္ အေရးယူမႈ နည္းပါးျခင္း  
အထက္ပါ ျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕သို႔ ဆက္ကပ္ေပးပို႔ခဲ့ၿပီး Eleven Media Group က လက္ခံရရွိခဲ့ေသာ တိုင္ၾကားစာမ်ားထဲမွ အခ်ိဳ႕ကို ေဖာ္ျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ေသာ တိုင္ၾကားစာမ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃနာယက အဖြဲ႕၏ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားအေပၚ ေမးခြန္းထုတ္မႈမ်ား ရွိေနခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရဟန္းသံဃာ အေရအတြက္ ငါးသိန္းခန္႔ရွိေနၿပီး ဂိုဏ္းအလိုက္ ခြဲတန္းျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္၊ တိုင္း၊ ဗဟို သံဃ၀န္ေဆာင္အဖြဲ႕မ်ားကို ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ေလ့ရွိသည္။ ထိုသို႔အဆင့္ဆင့္ တင္ေျမႇာက္ထားသည့္ ဗဟိုသံဃ၀န္ေဆာင္ အေရအတြက္ အပါး ၂၉၀ ခန္႔ရွိၿပီး ထိုသံဃာမ်ားထဲမွ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ကို ျပန္ေရြးခ်ယ္ရသည္။ ထိုသံဃနာယကအဖြဲ႕သည္ တစ္ႏိုင္ငံလံုးရွိ သံဃာအားလံုး၏ အခ်ဳပ္ျဖစ္ၿပီး သံဃာအမႈအခင္းမ်ားတြင္ တာ၀န္အရွိဆံုး ျဖစ္သည္ဟု သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။
“သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ ၄၇ ပါးမွာ ၁၅ ပါးစီ ေလးလတစ္ႀကိမ္ တာ၀န္ယူရပါတယ္။ အခုျဖစ္ေနတာမွာ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္၊ တိုင္းအဆင့္လို သံဃနာယကေတြက အလုပ္မလုပ္တဲ့အခါ တိုင္ၾကားမႈေတြ အကုန္လံုးက ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃနာယက အဖြဲ႕ဆီကိုပဲ ေရာက္လာၿပီး အမႈေတြ မ်ားသြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒါေတြကို ေျဖရွင္းရာမွာ ၾကန္႔ၾကာတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတယ္” ဟု သာသနာေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူက ေျပာၾကားသည္။
သံဃနာယက အဖြဲ႕မ်ားအတြင္း တိုင္ၾကားလာေသာ အမႈအခင္းမ်ားကို ေျဖရွင္းရာ၌ အားနည္းမႈမ်ား ရွိေနသည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာသာသနာျပဳ တကၠသိုလ္မွ လက္ေထာက္ကထိက ဆရာေတာ္တစ္ပါးက မိန္႔ၾကားသည္။
“သံဃနာယကအဖြဲ႕ေတြ အလုပ္မလုပ္ဘူးလားဆိုေတာ့ လုပ္ေနတယ္။ ဖိဖိစီးစီးလုပ္တာ အားနည္းေနတယ္လို႔ ေျပာရမွာပဲ။ အဓိကကေတာ့ သံဃနာယက အဖြဲ႕ေတြက ထက္ေအာက္အဆက္အသြယ္ ျပတ္ေနတာက အဓိကလို႔ျမင္တယ္။ ေအာက္ေျချပတ္ေတာ့ မႏိုင္မနင္း ျဖစ္လာတာေရာ၊ ကိုယ္နဲ႔မဆိုင္သလို ေနတာေၾကာင့္ေရာ ဒီလိုအျမင္မတင့္တယ္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြ ေျဖရွင္းမႈ နည္းလာတယ္” ဟု အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာသာသနာျပဳ တကၠသိုလ္မွ လက္ေထာက္ကထိကဆရာေတာ္က မိန္႔ဆိုသည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ပါရာဇိက ျပစ္မႈမ်ားအျပင္ ရဟန္းေတာ္အခ်ိဳ႕ ညဘက္ဆိုင္ထိုင္ျခင္း၊ ညပိုင္းတြင္ စားေသာက္ဖြယ္ရာမ်ား သံုးေဆာင္ျခင္း၊ ေလာင္းကစားျပဳလုပ္ျခင္း၊ စီးပြားေရးလုပ္ျခင္း၊ မာတုဂါမမ်ားႏွင့္ ေပ်ာ္ပါးျခင္း အစရွိသည္တို႔ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းမ်ားက သာသနာေတာ္ကို ညႇိဳးႏြမ္းေစျခင္းမ်ား ျဖစ္ေစသည္ဟူေသာ မိန္႔ၾကားမႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။
“၀ိနည္းမလိုက္နာတဲ့ သံဃာဆိုတာက ဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကတည္းက ရွိခဲ့တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ဘုရားက သိကၡာပုဒ္ေတြ ပညတ္ခဲ့ရတာေပါ့။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒါေတြက သာသနာကို ညႇိဳးႏြမ္းေစပါတယ္။ သံဃာေတာ္ေတြဟာ မၾကည္ညိဳေသးတဲ့သူေတြ ၾကည္ညိဳလာေစဖို႔ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ ရဟန္းတခ်ိဳ႕ေၾကာင့္လို႔ ဆိုေပမဲ့ ျမင္မိတဲ့သူေတြအတြက္ေတာ့ ေျပာစရာျဖစ္တာေပါ့။ ဘာသာျခားအျမင္မွာလည္း မတင့္တယ္ႏိုင္ဘူးေလ” ဟု မဟာဓမၼေရာင္ျခည္ ေက်ာင္းတိုက္မွ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ အရွင္ဓမၼေလာကက မိန္႔ၾကားသည္။
အာဏာစက္ျဖင့္ အေရးယူရမည္လား  
ရဟန္းအခ်ိဳ႕၏ သာသနာေတာ္ကို ညႇိဳးႏြမ္းပ်က္စီးေစရန္ အထင္ေရာက္ေစေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ားအတြက္ သံဃာမဟာနာယက အဖြဲ႕သို႔ ဆက္ကပ္တိုင္ၾကားခဲ့သည့္ ေပးစာမ်ားတြင္ အမႈမွန္မ်ား ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ ဓမၼစက္ျဖင့္သာ မကဘဲ အာဏာစက္ျဖစ္ေသာ အရပ္ဘက္ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ားအရ စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္ အေရးယူမႈ ျပဳလုပ္သင့္သည္ဆိုေသာ စာမ်ားလည္း ပါ၀င္ခဲ့သည္။
သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူက ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕သို႔ ေရာက္ရွိလာေသာ အမႈမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပိုင္မ်ား၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈလိုေၾကာင္း ဆိုသည္။
“အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈလည္း လိုတယ္။ သံဃနာယကအဖြဲ႕က ၾသ၀ါဒေပးတာမ်ိဳးပဲ လုပ္ရၿပီး က်န္တဲ့အေရးယူတာမ်ိဳးက ရဲတပ္ဖြဲ႕လို အာဏာပိုင္ေတြက လုပ္မွရတာ” ဟု သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာန တာ၀န္ရွိသူက ေျပာၾကားသည္။
“သံဃနာယကအဖြဲ႕ေတြနဲ႔အတူ အာဏာပိုင္ေတြကလည္း ပူးေပါင္းပါ၀င္ရမယ္။ ဒီလိုပဲ တစ္ေယာက္ခ်င္းစီကလည္း ပူးေပါင္းပါ၀င္ဖို႔လိုတယ္။ ရဟန္းေတြ အျမင္မေတာ္တာ ျဖစ္ေနရင္ ဆိုင္ရာသံဃနာယကအဖြဲ႕ကို တိုင္၊ သံဃနာယကအဖြဲ႕ကလည္း ဖိဖိစီးစီးကိုင္တြယ္၊ အဲဒါဆိုရင္ အျမင္မေတာ္မႈေတြ အမ်ားႀကီး ေလ်ာ့နည္းသြားမွာပါ” ဟု အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာျပဳတကၠသိုလ္မွ လက္ေထာက္ကထိက ဆရာေတာ္က မိန္႔ၾကားသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ သာသနာတြင္း၌ လူအမ်ား အၾကည္ညိဳပ်က္ေအာင္ ၀ိနည္းသိကၡာ မေလးစားေသာ သံဃာအခ်ိဳ႕ ရွိေနသည္မွာ အမွန္ျဖစ္ၿပီး သာသနာေတာ္ကို လူအမ်ား အထင္အျမင္လြဲမွားမႈ မျဖစ္ေစရန္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား လိုအပ္ေနေၾကာင္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ မနာပဒါယီေက်ာင္းတိုက္မွ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ အရွင္၀ိစိတၱ (မနာပဒါယီ)က မိန္႔ၾကားသည္။
“သာသနာေတာ္ထဲမွာ အေနအစားေခ်ာင္တယ္လို႔ ယူဆတဲ့အတြက္ တခ်ိဳ႕ေတြက ဘုန္းႀကီး၀တ္ၾကတယ္။ အဲဒီလိုလူေတြက သကၤန္း၀တ္ထားေပမယ့္လည္း ၀ိနည္းကို ေလးစားလိုက္နာတာမ်ိဳး မရွိဘူး။ အရင္အစိုးရ ေခတ္မွာတုန္းက သံဃာေတြ ႏိုင္ငံေရးမလုပ္ရင္ ၿပီးေရာဆိုၿပီး အကုန္လံုး အေရးမယူဘဲ လႊတ္ေပးထားေတာ့ အုတ္ေရာေရာ ေက်ာက္ေရာေရာေတြ ျဖစ္လာတာေပါ့။ ၀ိနည္းေလး စားလိုက္နာျခင္း မရွိတဲ့ ရဟန္းေတြကို စိစစ္ရွင္းလင္းမႈ လုပ္သင့္ပါတယ္” ဟု ဆရာေတာ္ အရွင္၀ိစိတၱ (မနာပဒါယီ)က မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။
ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ တရားေတာ္မ်ားအနက္ ၀ိနည္းဆိုသည္မွာ သံဃာေတာ္မ်ား လိုက္နာအပ္သည့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားျဖစ္သည္။ ၀ိနည္းတြင္ အမ်ိဳးအစား ခုနစ္မ်ိဳးရွိၿပီး အျပစ္အနိမ့္အျမင့္ အစဥ္လိုက္အားျဖင့္ ပါရာဇိက၊ သံဃာဒိသိသ္၊ ထုလႅစၥည္း၊ ပါစိတ္၊ ဒုကၠဋ္၊ ဒုဗၻာသိဟု ခြဲျခားထားသည္။ ယင္း၀ိနည္းမ်ားႏွင့္ ၿငိစြန္းမႈကို အျပစ္သက္ေရာက္သည္။ ပါဠိအားျဖင့္ အာပတ္သင့္သည္ဟု ေျပာဆိုၾကသည္။ အာပတ္ခုနစ္မ်ိဳးအနက္ ပါရာဇိကႏွင့္ သံဃာဒိသိသ္မွာ ျပင္းထန္ေသာ အာပတ္မ်ားျဖစ္ၾကၿပီး က်န္သည့္အာပတ္ငါးမ်ဳိးမွာ အစဥ္လိုက္ အျပစ္သက္ေရာက္သည့္ အႏုစား အာပတ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အာပတ္သင့္ၿပီးေနာက္ ျပစ္ဒဏ္ေက်ေအာင္ ျပန္လည္ျပဳလုပ္ရမႈကို အာပတ္ေျဖသည္ဟု ေျပာဆိုၾကသည္။ အာပတ္ေျဖရာ၌ ထုလႅစၥည္းႏွင့္ ေအာက္အႏုစား အာပတ္မ်ားမွာ သံဃာေတာ္တစ္ပါးျခင္းျဖစ္ေစ၊ ႏွစ္ပါးသံုးပါးကိုျဖစ္ေစ မိမိ၏အျပစ္ကို ၀န္ခံၿပီး ေနာင္မျပဳလုပ္ရန္ ၀န္ခံကတိျပဳျခင္းျဖင့္ အာပတ္သင့္ျခင္းကို ေျဖေဖ်ာက္ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ပါရာဇိကအျပစ္သည္ သင့္ၿပီးေနာက္ ျပန္လည္ေျဖစြမ္းႏုိင္ျခင္း မရွိဘဲ ယခုဘ၀တြင္ ရဟန္းဘ၀ ေသဆံုးသြားရသည္။ သံဃာဒိသိသ္ အာပတ္သည္ ျပန္ေျဖႏိုင္ေသာ္လည္း ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးျခင္း သို႔မဟုတ္ ႏွစ္ပါးသံုးပါးႏွင့္ ေျဖစြမ္းႏိုင္ျခင္းမရွိဘဲ သံဃာထုက ကူညီေျဖရွင္းေပးမွသာ အာပတ္သင့္ေနျခင္းကို ကုစားႏုိင္ေၾကာင္း သိရသည္။
Credit: EMG