ေၾကာင္ေခ်းမ်ားကို အရင္ရွင္းပါ

ပုိ႔စ္တင္ခ်ိန္ - 2/08/2014 05:06:00 PM


ဘာသာေရး, လူမ်ိဳးေရး, ေစာ္ကားမႈ, စာေပ, ဂီတ, ရုပ္ရွင္, သဘင္
ေဖ့ဘြတ္တြင္လည္း အထိန္းအကြပ္မဲ့ ဘာသာေရး လူမ်ိဳးေရး ေစာ္ကားမႈမ်ား ျပန္႕ႏွံ႕ေနသည္ (ဓာတ္ပံု- Reuters)

အခု ႏွစ္ပိုင္း ဗမာျပည္မွာ လူမ်ိဳးေရး / ဘာသာေရး အသြင္ေဆာင္ကာ မတူကြဲျပားတဲ့ လူအုပ္စုၾကား ပဋိပကၡေတြ မ်ား၊ အမုန္းေတြ ပြား လာၾကေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာေရး အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးက ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေတြ႕ဆံုပြဲ၊ ညွိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးပြဲ၊ ဘာသာေပါင္းစံု ခ်စ္ၾကည္ေရးပြဲ စသျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း တည္ၿငိမ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး ေရး အတြက္ ေရွးရႈ တတ္စြမ္းသေလာက္ ႀကိဳးစား ေဆာင္ရြက္လာၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီေနရာမွာ သံုးသပ္ရမယ့္ ကိစၥ တခုက ဒီ အလုပ္ေတြ ရဲ႕ အက်ိဳးရလဒ္၊ ထိေရာက္မႈ ကို ပါ။ ဒီလို ဘာသာေရး အုပ္စု အသီးသီးက ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းေတြ ရဲ႕ အလုပ္ေတြ၊ ပူးေပါင္းမႈေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း က လူထု၊ လူတန္းစား၊ အလႊာ အသီးသီး ကို ဘယ္လို၊ ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာ အထိ သက္ေရာက္ေစသလဲ၊ အမုန္းေတြ၊ အထင္အျမင္လြဲမႈေတြ၊ ပဋိပကၡေတြ ဘယ္ေလာက္ ေလ်ာ့နည္း က်ဆင္း သြားၿပီလဲ ဆိုတာကို ျပန္လည္ ေထာက္ခ်င့္ရမွာပါ။

လူအမ်ား ၾကည္ညိဳေလးစားသူ၊ ကိုးကြယ္သူ၊ သီလ၊ က်င့္ဝတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ နာမ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ၾသဇာရွိသူ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ကိုယ္တိုင္ ဆင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အတြက္ ေဖာ္ေဆာင္၊ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္ဆိုေတာ့ စာနယ္ဇင္း ေတြေပၚမွာ သတင္းျဖစ္၊ ထင္ေပၚ၊ လူအမ်ားလည္း အသိမွတ္မႈ အနည္း၊ အမ်ား ရမယ္၊ ရွိမယ္ ဆိုတာ ေသခ်ာတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာေရးသူ အျမင္အရေတာ့ အမ်ားႀကီး ထိေရာက္၊ အက်ိဳး ရွိတယ္လို႔ မထင္ပါ။ တကယ့္ ျပႆနာ ရင္းျမစ္ကို ဒီ တနည္းတည္းနဲ႔ အလံုးစံု ေျဖရွင္းႏိုင္မယ္လို႔ မယူဆပါ။

ဒီသေဘာ ကို အမ်ား ေက်လည္ နားဝင္ ဖို႔ရာက ဗမာလူ႔အဖြဲ႕အစည္း မွာ လက္ရွိ ျဖစ္တည္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး/ ဘာသာေရး အေျချပဳ ဆက္စပ္ ျပႆနာ သေဘာကို အရင္ ရွင္းမွ ရပါမယ္။ စာေရးသူ ရဲ႕ မိုးမခ ေဆာင္းပါးေဟာင္းမ်ားနဲ႔ ဆက္စပ္ဖတ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ ဆိုလိုခ်င္တဲ့ သေဘာကို ပို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျမင္ႏိုင္မယ္ ယူဆရတယ္။

ဒီေဆာင္းပါး မွာ ျပႆနာ ရဲ႕ သေဘာ ကို အက်ဥ္း ျပန္ ေဆြးေႏြးရရင္ အခု ျဖစ္ေနတဲ့ ဘာသာေရး/လူမ်ိဳးေရး ျပႆနာေတြဟာ အမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ယူဆ လက္ခံ ထားသလို ႏိုင္ငံေရး ပေယာဂေၾကာင့္၊ အာဏာရ အသိုင္းအဝန္း က ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲလိုသူမ်ား ရဲ႕ ဖန္တီးခ်က္၊ ေရြးေကာက္ပြဲ လိုအပ္ခ်က္ ဆိုတဲ့ သေဘာတခုတည္း ရႈျမင္လို႔ မရပါ။ ဒီလုိသေဘာေတြ အနည္း၊ အမ်ားပါတယ္ ဆိုတာ မွန္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗမာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ တည္ရွိေနတဲ့ အမုန္းေတြ၊ အျမင္မၾကည္လင္မႈေတြက ဒီသေဘာထက္ အမ်ားႀကီး ပိုတယ္။ နက္ရိႈင္းတယ္။

ေနာက္တခုက လူတခ်ိဳ႕ အေၾကာင္းျပခ်က္ေပးတဲ့ ဗမာ့ အေနာက္တံခါးကို က်ဴးေက်ာ္၊ နယ္ခ်ဲ႕ သိမ္းပိုက္လိုသူ ဘာသာမတူ၊ လူမ်ိဳးကြဲေတြကိုသာ မလိုမုန္းတီး လက္မခံႏိုင္တာပါ၊ ျပည္တြင္း က ႏိုင္ငံသား ဘာသာျခား၊ လူမ်ိဳးျခားမ်ားကို ဘာ သေဘာ မွ မရွိပါဘူး ဆိုတဲ့ အခ်က္ကလည္း အျပည့္အဝ မမွန္ပါဘူး။

အခု ဆိုခဲ့တဲ့ ႏွစ္ခ်က္ အတြက္ အေၾကာင္းျပခ်က္ ေပးရရင္ ဗမာျပည္ မွာ ႀကီးစိုးခဲ့တဲ့ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ေခတ္ အဆက္ဆက္မွာ အမ်ားစု အုပ္စုဝင္ မဟုတ္တဲ့ လူနည္းစု ဘာသာဝင္၊ လူမ်ိဳးစု ဝင္ အစုစု အားလံုးဟာ အစဥ္အဆက္ စနစ္တက် ဖိႏွိပ္ခြဲျခားမႈေတြကို ပံုစံမ်ိဳးစံု စီးပြား၊ ပညာ၊ က်န္းမာ၊ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အေရး အစရွိသလို ခံခဲ့ရတယ္။ မွတ္ပံုတင္ေပၚမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ ဆိုတဲ့ အခ်က္ က လူ တဦး၊ တေယာက္ ရဲ႕ ဘဝ ကို အႀကီးအက်ယ္ သက္ေရာက္၊ လႊမ္းမိုးေစတယ္။ ဒါက လူအမ်ားစု ေထာက္ခံမႈကို လိုခ်င္တဲ့အတြက္ လူမ်ားစု နဲ႔ လူမ်ားစု ဘာသာ သာသနာ ကို ကာကြယ္သူ၊ ေစာင့္ေရွာက္သူ၊ ခ်ီးျမွင့္သူ အျဖစ္ ပံုေဖာ္ကာ ဆုပ္ကိုင္ထားတဲ့ အာဏာကို ေရရွည္တည့္တံ့ေအာင္ ေဆာင္ရြက္တဲ့ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္က ပံုေဖာ္ လမ္းေၾကာင္းခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး ဖိႏွိပ္ခြဲျခားမႈ ပံုစံပါ။

ဒီလို ပံုစံ ရာစုႏွစ္ဝက္ တိုင္းျပည္မွာ ႀကီးစိုးရွင္သန္ခဲ့ေတာ့ တိုင္းျပည္ရဲ႕ က႑ အသီးသီး မွာလည္း ဒီလို သေဘာက တည္ရွိေနသလို စနစ္ ရဲ႕ ဖြားဖက္ေတာ္ လူအမ်ားမွာလည္း ဒီလို လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး မတူညီမႈ အေပၚ ကို ခြဲျခားျမင္၊ ျပဳမူဆက္ဆံခ်င္တဲ့ သေဘာက အနည္းအမ်ား စြဲကပ္လာခဲ့ရတယ္။ ဒီလို သေဘာ၊ အျမင္၊ အယူအဆ၊ အသံုးအႏႈန္းေတြ က လူေတြ အေပၚ လႊမ္းမိုးႏိုင္မႈ ရွိတဲ့ စာေပ၊ ဂီတ၊ ရုပ္ရုင္၊ ပညာေရး စနစ္ အားလံုးလိုလိုမွာ သက္ေရာက္ေနတယ္။ ဒါကို အမ်ားအားျဖင့္ လူအမ်ား သတိမျပဳမိ၊ အေလးမထားတတ္သလို၊ ျဖစ္ရိုးျဖစ္စဥ္ သေဘာပဲ ရႈျမင္တတ္ၾကတယ္။

အခု ဆိုခဲ့တဲ့ သေဘာမ်ိဳးေတြေၾကာင့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ ဘာသာေရး လူမ်ိဳးေရး အေပၚ အေျခခံတဲ့ ခြဲျခား ျမင္မႈေတြ၊ အထင္၊ အျမင္ လြဲမႈေတြ၊ မလိုလားမႈေတြ၊ အမုန္းေတြက နက္နက္ရိႈင္းရိႈင္းကို ဝမ္းနည္းဖြယ္ အျမစ္တြယ္ တည္ရွိလာခဲ့ရတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အခု လူအမ်ား ယူဆ ေျပာဆို အေျဖရွာေနၾကတဲ့ လက္ရွိ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ျပႆနာေတြ ရဲ႕ အေၾကာင္း က ႏိုင္ငံေရး ပေယာဂ၊ ေအာက္လမ္းနည္း လုပ္ၾကံမႈ နဲ အေနာက္နယ္ျခား က ျပႆနာ ေၾကာင့္က အဓိက မဟုတ္ဘူး၊ မမွန္ဘူး လို႔ အထက္မွာ ဆိုခဲ့ရျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဒီ ႏွစ္ခု က လက္ငင္းအေၾကာင္း၊ မီးစာ ကို တိုးေစတဲ့ အခ်က္ ျဖစ္ႏိုင္ေပမယ့္ တကယ့္ အရင္းခံ အေၾကာင္းမွာေတာ့ အထက္မွာ အေၾကာင္းျပ ဆိုခဲ့တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ကိုယ္ႏႈိက္မွာကို စနစ္ဒဏ္ခံရင္းနဲ႔ အမုန္းေတြက တြယ္ၿငိ ခဲ့ရၿပီ၊ ခြဲျခားမႈ အျမင္ေတြက အသားက်ေနခဲ့ၿပီ ျဖစ္တယ္။

ဒီသေဘာကို ပထမ အခ်က္ အေနနဲ႔ အမ်ား က လက္ခံရပါမယ္။ အေၾကာင္းက ေရာဂါ ရဲ႕ ဇာစ္ျမစ္ကိုသိမွ ေရာဂါကို ေပ်ာက္ေအာင္ ကုသႏိုင္မွာမို႔ပါ။

ဒီသေဘာကို လက္ခံၿပီးရင္ ေဆာင္းပါး မွာ အစျပဳ တည္လာခဲ့တဲ့ အဆို ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြ ရဲ႕ ဘာသာေပါင္းစံု ခ်စ္ၾကည္ေရး ေဆြးေႏြးပြဲ ေတြက အလုပ္ သိပ္ မျဖစ္ပါဘူး ဆိုတာကို နားလည္ဖို႔ ျမင္လြယ္လာမွာ ျဖစ္တယ္။ ဆက္ ရွင္းပါ့မယ္။

ဘာသာေရး လူမ်ိဳးေရး ခြဲျခားမႈ အျမင္ေတြ၊ အမုန္းေတြကို ျဖစ္ေစတဲ့ သေဘာေတြက ဆိုခဲ့သလို တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေနရာအႏွံ႔မွာ ရွင္သန္ေနခဲ့တာ ၾကာပါၿပီ။ သိသိသာသာ၊ မသိမသာ၊ လူေတြ သတိထားမိတာလည္း ရွိ၊ သတိမျပဳမိတာလည္း ရွိ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္တည္ေနတယ္။ အထူးသျဖင့္ စြဲျမဲေစလို႔ စြဲျမဲေစမွန္း မသိ၊ လႊမ္းမိုးခံရလို႔ ခံရမွန္းမသိေစတဲ့ Soft Power ၾကားခံပစၥည္းေတြ ျဖစ္တဲ့ စာေပ၊ ဂီတ၊ ရုပ္ရွင္၊ သဘင္ အႏုပညာ ထုတ္ကုန္ေတြနဲ႔ ပညာေရး စနစ္မွာ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး ကြဲခ်င္း အမုန္းပြားေစမယ့္ အေျပာအဆို၊ အသံုးအႏႈန္း၊ အျမင္၊ သေဘာထား နဲ႔ သမိုင္း ဖန္တီးမႈ၊ ပံုေဖာ္မႈေတြ က စြဲကပ္ေနတယ္။

ဥပမာ – ရုပ္ရွင္ေတြ၊ ဇာတ္ေတြ၊ ဝတၳဳေတြမွာ လူနည္းစု အုပ္စုဝင္ အထူးသျဖင့္ ဘာသာကြဲ ဆိုရင္၊ အထူးသျဖင့္ ဌာေန တိုင္းရင္းသား လို႔ မသတ္မွတ္ၾကတဲ့ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ် ေနထိုင္သူ လူမ်ိဳးစုဝင္ ဆိုရင္ မေကာင္းတဲ့ ပံုရိပ္ တခုခု ပံုေသကားခ်ပ္ခ် ပံုေဖာ္တာမ်ိဳးက အျမဲ ျမင္ေတြ႕ေနရတဲ့ ကိစၥပါ။ ေငြတိုးေခ်းစားသူ၊ ေမာက္မာရိုင္းစိုင္းသူ၊ အဓမၼ က်င့္သူ၊ ရာဂက်ဴးသူ၊ အရက္ေသစာ အလြန္အကၽြံ ေသာက္သူ၊ ရာဇဝတ္ေကာင္၊ လူဆိုး စသျဖင့္ အျမဲ ဇာတ္ရုပ္ထား ပံုေဖာ္တယ္ၾကတယ္။ အနည္းဆံုး အလုပ္အကိုင္ ေနရာ ဇာတ္ရုပ္ခ်ရာမ်ိဳးမွာေတာင္ ဒရဝမ္၊ မာလီ အဆင့္ထက္ ပို မေပးတတ္ၾကဘူး။ ရုပ္ရွင္သရုပ္ေဆာင္ ပီေခ်း ခမ်ာ တသက္လံုး မာလီ ဘဝ က ကို မတက္ခဲ့ရရွာပါဘူး။

ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ် ေနထိုင္သူ (Migrants) လူနည္းစု လူမ်ိဳးအုပ္စုဝင္မ်ား ကို အထက္မွာ ဆိုခဲ့သလို ဌာေန တိုင္းရင္းသား မဟုတ္ ဆိုတဲ့ ေယဘုယ် အျမင္ သတ္မွတ္မႈ၊ တနည္း အိိမ္ရွင္-ဧည့္သည္ သေဘာ အျမင္ (Mindset/Concept) ကိုလည္း ဒီမွာ ဆက္စပ္ တပါတည္း ျပန္ေထာက္ျပရရင္ လူသား အားလံုး ဟာ လူ႔ ေလာက ကို ဧည့္သည္ အေနနဲ႔ ခဏတာ အလည္ လာေရာက္ ေနထိုင္သူမ်ားပါပဲ။ ဘာသာေရး ရႈေထာင့္ နဲ႔ ဆိုရရင္ အားလံုးဟာ သံသရာ ခရီးသြား ဧည့္သည္ခ်ည္းပါပဲ။ လူသား ယဥ္ေက်းမႈ (Civilisation) ျဖစ္ေပၚ တိုးတက္လာမႈ သမိုင္း အရ ၾကည့္ရင္လည္း လူသားအားလံုး ဟာ ေရွး အစဥ္အဆက္ တေနရာ ကေန တေနရာ ေရၾကည္ရာ၊ ျမက္ႏုရာ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားလာ ေနထိုင္၊ အေျခခ် ခဲ့ၾကတဲ့ Migrants ခ်ည္းပါပဲ။ ျမန္မာလည္း Migrants ျမန္မာ မဟုတ္သူလည္း Migrants ပါပဲ။ ဒီ ဌာေနတိုင္းရင္းသား အစြဲ၊ အိမ္ရွင္-ဧည့္သည္ အခြဲ ရဲ႕ အေၾကာင္း/အက်ိဳး မဲ့မႈ၊ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းမႈ သေဘာကို ျမင္ေအာင္သာ စကားခ်ပ္ အေနနဲ႔ ထည့္ဆိုျခင္းပါ။ ထားပါ။ Soft Power ေတြမွာ အျမစ္တြယ္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး ခြဲျခားမႈ အျမင္၊ သေဘာေတြ ကိစၥ ဆက္ပါမယ္။

စာေပ၊ သဘင္၊ ရုပ္ရွင္ အားလံုး လိုလိုမွာ ခ်စ္တီး ဆိုရင္ ေငြတိုးေခ်းစားသူ၊ မေကာင္းသူ၊ အိႏိၵယ အႏြယ္ ႏွာေခါင္းရွည္ရွည္ ဆိုရင္ မုဒိမ္းေကာင္၊ လူယုတ္မာ၊ အနည္းဆံုး ႏွာဗူး၊ တရုတ္ ေပါက္ေဖာ္ ဆိုရင္ စီးပြားေသာင္းက်န္း၊ ေမာက္မာ ရိုင္းစိုင္းသူ၊ ရွမ္း၊ ကရင္၊ ကခ်င္ ဆိုရင္ သူပုန္၊ ဓားျပ အစရွိသလို ပံုေဖာ္မႈ က အမ်ားစု ျဖစ္ေနတယ္။

လူနည္းစု အႏြယ္ဝင္ေတြ ထဲက ခ်င္းမ၊ ရွမ္းမ၊ ကခ်င္မေတြ ဆိုရင္ ျပဳစားတတ္သူ၊ ဒါမွမဟုတ္ ရဖို႔ လြဲသူ စသလို မဟုတ္တယုတ္ေတြလည္း ပံုေဖာ္တတ္ၾကတယ္။

ေကာင္းမြန္တဲ့ အဓိပၸာယ္ နဲ႔ အေျခတည္လာခဲ့တဲ့ စကားပံု တခ်ိဳ႕ကိုေတာင္ ကျပက္ကေခ်ာ္ ျပဳရင္း လူမ်ိဳးေရး ခြဲျခားမႈေတြ လုပ္တတ္ၾကေသးတယ္။ ဥပမာ – “ရွမ္းရိုး လင္ကိုး” ကို မဟုတ္ကဟုတ္က အျမင္နဲ႔ ရွမ္းမမ်ား ရိုးတဲ့သူေတာင္ လင္ကိုးေယာက္ ေတာ့ ယူတဲ့ သေဘာ လုပ္တတ္ၾကတယ္။

ဒါေတြ အျပင္ ေနာက္ထပ္ ဆိုးတဲ့ အခ်က္တခုက စကားလံုး အသံုးေတြက အဆင့္မတန္း မရွိတာပါ၊ မတူကြဲျပားတဲ့ တဖက္ လူအုပ္စု တခုခု ကို ထိခိုက္၊ နစ္နာ၊ ခ်ိဳးႏွိမ္ ရင့္သီး ျဖစ္ေစတာမ်ိဳးေတြ၊ အစြဲ ေကာက္ခ်က္ခ် အသံုးအႏႈန္းေတြဟာ ဗမာျပည္က မီဒီယာ မ်ိဳးစံု၊ အထူးသျဖင့္ အေပါစား ရုပ္ရွင္၊ ဗြီဒီယို ေတြမွာ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရ၊ ျမင္ေတြ႕ေနရတယ္။

(စကားခ်ပ္ – ဗမာ့ ရုပ္ရွင္ ရဲ႕ တသမတ္တည္း ပံုစံကားခ်ပ္ခ် ရုပ္လံုးေဖာ္မႈေတြက လူမ်ိဳးေရး/ဘာသာေရး အေျခခံ မွ မဟုတ္၊ ဆင္းရဲသား (သို႔မဟုတ္) ေက်းေတာရြာသား ဆိုရင္ အျမဲ မူးရစ္ရမ္းကားေနတတ္သူေတြ၊ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ဆိုရင္ အျမဲ ဖြန္ေၾကာင္ေနတတ္သူေတြ စသျဖင့္ တလြဲ ပံုေသခ် ပံုေဖာ္တတ္တာေတြ ရွိပါေသးတယ္။)

စာေရးသူ အေနနဲ႔ တိုင္းရင္းသား ျပႆနာ အေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရင္ ျပည္နယ္ေဒသေတြမွာ အေျခခံ အေဆာက္အအံု Infrastructure ခ်ိဳ႕တဲ့မႈကို ထည့္ ဆိုေလ့ရွိတယ္။ ခ်င္းျပည္ မွာ ရုပ္ရွင္ရံု ဆိုရင္ ျပည္မ နဲ႔ ယွဥ္ရင္ အေတာ္ ေနာက္က် မွ သာ ရွိလာတဲ့ အေၾကာင္းကို ဥပမာ ျပဳျပရင္းနဲ႔ တဖက္ကလည္း ဒါလည္း တမ်ိဳး ေကာင္းပါတယ္၊ ဗမာ့ရုပ္ရွင္ ျပ လို႔လည္း မတူကြဲျပားတဲ့ လူမ်ိဳးစုခ်င္း ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈ တိုးပြားဖို႔ လမ္းထက္ အမုန္းပြားဖို႔ လမ္းက မ်ားပါတယ္လို႔ အျမဲဆိုရတယ္။

တကယ္ေတာ့ လူထု ေဖ်ာ္ေျဖေရး မွာ အဓိက က်တဲ့ ရုပ္ရွင္ဟာ လူထု ပညာေပးေရး မွာလည္း အင္မတန္ အေရးပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဘာသာစကား မတူသူ၊ စာေပ မတူသူေတြၾကားကို ထိုးေဖာက္ ဝင္ေရာက္ ခ်င္ရင္၊ ထိစပ္ နီးကပ္ခ်င္ရင္ အရုပ္ အဓိက နဲ႔ ပံုေဖာ္ တင္ဆက္တဲ့ အႏုပညာ ၾကားခံပစၥည္း ရုပ္ရွင္က သိပ္အေရးႀကီး၊ အေရးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆိုခဲ့သလို ပဲ ဗမာ့ ရုပ္ရွင္၊ ဗီြဒီယို အဆင့္က ဆိုးလွတယ္။ ေနာက္ပိုင္းေခတ္ေတြမွာ ပိုလုိ႔ ဆိုးခဲ့တယ္။ ေနာ္ရင္ေမႊး ကို အေကာင္း လုပ္ၾကည့္ခဲ့ရတယ္။ အႏုပညာ အား အျပည့္ နဲ႔ ကားေတြမွာ အကယ္ဒမီ မရခဲ့တဲ့ ဇင္ဝိုင္း တေယာက္ လက္နက္ခ်ၿပီး ကရင္သူပုန္ (လူမိုက္ႀကီး ပံုေဖာ္) လုပ္ျပေတာ့ မွ အကယ္ဒမီ ရခဲ့ရတယ္။

မတူကြဲျပားမႈေတြ၊ သဘာဝ အေလ်ာက္ အားနည္းမႈေတြကို အေျချပဳၿပီး ခ်ိဳးႏွိမ္မႈ၊ ျပယ္ရယ္ျပဳမႈက ဗမာ့ ရုပ္ရွင္မွာ အသားက်ေနတာက ဗမာ့ ရုပ္ရွင္ ေပၚဦးကတည္းကပါပဲ။ ကိုယ္ ခႏၶာ မက်န္းမာသူ၊ အဂၤါ ခ်ိဳ႕တဲ့ သူ၊ စကားမပီသူ ကို လူျပက္ လုပ္ခိုင္းတတ္ၾကတယ္။ မိန္းမလ်ာ ဆိုတာ ဗမာ့ ရုပ္ရွင္ နဲ႔ ဝတၳဳဇာတ္လမ္းေတြမွာ ဖိႏွိပ္စရာ၊ ဟာသ လုပ္စရာ အျမဲ ျဖစ္ေနတယ္။ အသားအေရာင္မည္းသူ ဟာ အျမဲတမ္း လူရာမဝင္သလို၊ ရယ္စရာ ျဖစ္ေနသလို ပံုေဖာ္ၾကတယ္။

ရပ္ထဲ ရြာထဲ မွာ ဆိုရင္လည္း အသား၊ အေရာင္ ညိဳသူ၊ မည္းသူ ဆိုရင္ ခ်စ္စႏိုးနဲ႔ ေခၚရင္ေတာင္ ကပၸလီေလး၊ နီဂရိုးေလး၊ ကုလားေလး ေဟ့ လုပ္တတ္ၾကတယ္။ ဒါမ်ိဳး အသားအေရာင္ အေပၚ အေျခခံ ေျပာဆို သံုးႏႈန္းေနမႈေတြက မေကာင္းတဲ့ အဓိပၸာယ္၊ နစ္နာလိုစိတ္ မရွိဘူး ဆိုရင္ေတာင္မွ ေရွာင္ရမယ္၊ မေျပာဆို၊ မသံုးႏႈန္းအပ္ဘူး ဆိုတာ ပညာတတ္၊ ပညာမတတ္၊ ပညာမတတ္တတတ္ အားလံုး ဘယ္သူမွ အေလးဂရု မျပဳတတ္ၾကဘူး။

ဒီလို အေသးအဖြဲေတြ၊ အႀကီးအမားေတြ အားလံုးဟာ မီဒီယာ ၾကားခံ စံုမွာ၊ လူမႈအသိုင္းအဝန္းမွာ အသားက် အျမစ္တြယ္ ေနခဲ့ပါၿပီ။ ဒီလို အေနထားနဲ႔ ဘယ္လို ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး အေျခခံ ခြဲျခားမႈေတြ၊ အမုန္းေတြ ေပ်ာက္ေအာင္လုပ္လို႔ ရမလဲ၊ တိုင္းရင္းသား ျပႆနာ၊ လူနည္းစု ျပႆနာ ဘယ္ပံု ေျဖရွင္းႏိုင္မလဲ၊ “ေသြးခ်င္းညီအစ္ကိုမ်ား စည္းလံုးျခင္းရဲ႕ အင္အား” ေအာ္တတ္ေပမယ့္ တဖက္ကလည္း “ႀကီးျမတ္ေလေသာ မဟာ ျမန္မာ” စိတ္ အခံ နဲ႔ က ဘယ္လို ဒီ ျပႆနာ အစုစု ကို အမွန္တကယ္ ၿပီးေျမာက္ ေျဖရွင္း တိုင္းျပည္ ၿငိမ္းခ်မ္း ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေစမလဲ၊ “အာဇာနည္ ဗုဒၶဘာသာ အမ်ိဳးသား တိုင္းျပည္” လုပ္ခ်င္၊ “ျမန္မာစာ သည္ တို႔ စာ” လုပ္ခ်င္ေနမႈေတြ ေနရာတကာမွာ မ်ားမွေတာ့ ဘယ္လို ဘာသာေရး ပဋိပကၡေတြ ကင္းႏိုင္မလဲ၊ ျပည္တြင္းစစ္မီး ၿငိမ္းႏိုင္ ပါ့မလဲ။

အဆိုးဆံုး အခ်က္ ကေတာ့ ပညာေရး စနစ္မွာ ဘာသာ တခု၊ လူမ်ိဳး တခု တည္း ကို စံ သတ္မွတ္ ျပ႒ာန္းျခင္းပါ။ ရွင္းေအာင္ ဆိုရရင္ ျမန္မာ လူမ်ိဳး တမ်ိဳး၊ ဗုဒၶဘာသာ တဘာသာ တည္းကိုသာ ဗဟိုျပဳ သင္ရိုးညႊန္းတမ္း တည္ေဆာက္ထားျခင္းပါ။ တိုင္းျပည္မွာ မွီတင္းေနထိုင္ေနသူ ဘာသာစံု၊ လူမ်ိဳးစံု အားလံုးရဲ႕ သေဘာ၊ သဘာဝ ေတြ ကို ပညာေရး စနစ္မွာ လ်စ္လ်ဴရႈ ခ်န္ထားမႈ က လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း အမုန္းေတြ၊ ရန္ၿငိဳးေတြ၊ အာဃာတေတြ မေလ်ာ့ႏိုင္၊ မေပ်ာက္ႏိုင္၊ ပဋိပကၡေတြျဖစ္၊ စစ္မီးေတြ ဆက္လက္ ေတာက္ေနရျခင္း ရဲ႕ အဓိက အေၾကာင္းႀကီး တရပ္ ျဖစ္တယ္။

မတူကြဲျပားသူခ်င္း ခ်စ္ခင္ ရင္းႏွီး၊ နားလည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔ဆိုတာက တေယာက္ နဲ႔ တေယာက္ အရင္ သိမွ၊ တေယာက္ ဓေလ့၊ ထံုးစံ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ကို တေယာက္ နားလည္မွ ျဖစ္ႏိုင္မွာပါ။ ဒါေတြကို ကေလး ဘဝ အေျခခံ ပညာေရး စနစ္မွာ ေလ့လာခြင့္ သိခြင့္ မရခဲ့ရင္ ဒီကေလး ႀကီးတဲ့ အခ်ိန္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အတြင္း ဝင္တဲ့ အခါမွာ မတူကြဲျပားမႈေတြကို လက္သင့္မခံႏိုင္၊ မိမိနဲ႔ မတူညီသူေတြကို နားမလည္ႏိုင္ ျဖစ္ကာ အျမင္လြဲမႈေတြ အေျခတည္၊ အမုန္းေတြ ထားမိ လာျခင္းဟာ တကယ္ေတာ့ မဆန္းလွပါဘူး။ ပညာေရး စနစ္ကမွ ငယ္စဥ္ကတည္းက ထိန္းေက်ာင္းေပးမႈမ်ိဳး မရွိခဲ့တာကိုး။

မူလတန္းကေန တကၠသိုလ္ အဆင့္ အထိ သမိုင္း၊ ျမန္မာစာ၊ ႀကိဳက္တဲ့ ျပ႒ာန္း စာအုပ္ တအုပ္အုပ္ကို ယူၾကည့္ပါ။ ပေဒသရာဇ္ ေခတ္ေစာ္ နံတဲ့ လူမ်ိဳးေရး အသားေပး၊ ျမန္မာ လူမ်ိဳးႀကီး ဝါဒ အေျခခံ စာ၊ ဗုဒၶ ဘာသာ အေျချပဳ စာ ဒါေတြပဲ အဓိက လႊမ္းမိုးေနတာ ေတြ႕ျမင္ရမွာပါ။ “ဦးေပါင္းက်ားႏွင့္ ျမင္းက်ားရွင္” ေလာက္နဲ႔သာ အားလံုးဟာ ႀကီးလာခဲ့ရတယ္။ လူနည္းစု အေငြ႕အသက္ သေဘာပါတာဆိုလို႔ “ရာဇာဓိရာဇ္ အေရးေတာ္ပုံက်မ္း” ကို အက်ဥ္း သင္ရတာမ်ိဳးေလာက္ပဲ ရွိမယ္။

တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဘာသာေပါင္းစံု၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစံု အေၾကာင္းကို၊ လူသားအားလံုး၊ လူမ်ိဳးအားလံုး ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈကို အထက္မွာ ေထာက္ျပခဲ့သလို လူထု ဆက္သြယ္ေရး ၾကားခံ ပစၥည္း စာေပ၊ သဘင္၊ ဂီတ၊ ရုပ္ရွင္ အားလံုမွာလည္း ပံုမေဖာ္ႏိုင္၊ အက်ိဳးထက္ အျပစ္က မ်ားေနတဲ့ တင္ဆက္မႈေတြ အျပည့္ ျဖစ္ေန၊ ဆိုခဲ့သလို ပညာေရး စနစ္မွာလည္း ထည့္သြင္း မသင္ျပႏိုင္၊ ဒီလို အေနအထား နဲ႔ တိုင္းျပည္မွာ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး အေျခခံ ျပည္တြင္းစစ္ပြဲေတြ ကမၻာ့ စံခ်ိန္တင္ ရာစုဝက္ေက်ာ္ ခ်ီ ျဖစ္ေနတာ၊ လူအုပ္စုလိုက္ ပဋိပကၡေတြ ကမၻာေက်ာ္ ျဖစ္ေနတာဟာ နည္းေတာင္ နည္းေသးတယ္လို႔ေတာင္ ဆိုရမလိုပါပဲ။

ဒီ ရုပ္ရွင္၊ သဘင္၊ စာေပ၊ ဂီတ နဲ႔ ပညာေရး စနစ္လို လူအမ်ားကို အင္အားတရွိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သက္ေရာက္ေစတဲ့ Soft Power မ်ိဳးကို စာေရးသူ အေနနဲ႔ ခပ္ရိုင္းရိုင္း အသံုး နဲ႔ လူအမ်ား နားစြဲေအာင္ ဆိုရရင္ မရိုေသ့စကား “ေပ်ာ့ေပ်ာ့ ေပ်ာ့ေပ်ာ့ နဲ႔ နံတတ္တဲ့ ေၾကာင္ေခ်း” ေတြလို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ရုတ္တရက္ အေပၚယံ အျမင္ သေဘာနဲ႔ ထိေရာက္မႈ မရွိဘူးလို႔ ထင္ေစႏိုင္ေပမယ့္ လူၾကားကို၊ လူအမ်ားကို ထဲထဲဝင္ဝင္၊ နက္နက္ရိႈင္းရိုင္း အရိုးစြဲ၊ လႊမ္းမိုးေစတာက ဘာသာေရး အဆံုးအမ အျပင္မွာ ဒီ အႏုပညာ နဲ႔ ပညာေရး က႑ ႏွစ္ခုက အဓိက ပါပဲ။

ဒီလို အစြမ္းထက္တဲ့ ေၾကာင္ေခ်း ေတြမွာ ေဆာင္းပါး တေလွ်ာက္ ဆိုခဲ့သလို အျပစ္အနာအဆာေတြ၊ ျပႆနာကို အစျပဳေစတဲ့၊ ႀကီးထြားေစတဲ့၊ ေရရွည္ေစတဲ့ သေဘာေတြ အျပည့္ ျဖစ္ေနတယ္။

ဆိုေတာ့ ဒီ ေၾကာင္ေခ်းမ်ားကို အရင္ ရွင္းလင္း သုတ္သင္ ျပင္ဆင္မွသာ ဗမာလူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ စြဲကပ္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး အေျခခံ တဲ့ ျပႆနာေတြ၊ အမုန္းေတြ၊ ရန္ပြဲေတြ စစ္ပြဲေတြက အလံုစံု ရပ္တန္႔ ေျဖရွင္းႏိုင္မွာျဖစ္တယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ား ဘာသာေပါင္းစံု ခ်စ္ၾကည္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပြဲေတြ လုပ္ေနၾကတာ ေကာင္းပါတယ္၊ လုပ္လည္း လုပ္ရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ေရာဂါ ျပႆနာ ရင္းျမစ္ကို ကုစားႏိုင္ဖို႔ရာကေတာ့ ဆိုခဲ့တဲ့ Soft Power က႑ အသီးသီး မွာ မလိုလားအပ္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ၊ သေဘာထားေတြ ကို ဖယ္ထုတ္၊ အမုန္းပြားေစမယ့္ အေျပာအဆို၊ အေၾကာင္းအရာေတြကို တားျမစ္၊ ဘာသာစံု၊ လူမ်ိဳးစံု ရဲ႕ ဓေလ့၊ ထံုးစံ ေတြ ကို သြတ္သြင္း၊ ဘာသာတခုတည္း၊ လူမ်ိဳးတခုတည္း ခ်ီးေျမွာက္ ေနမႈေတြကို ရပ္၊ ဘာသာစံု၊ လူမ်ိဳးစံု ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈကို ေရွးရႈတဲ့ စာေတြ၊ အႏုပညာ ပစၥည္းေတြ မ်ားမ်ား ဖန္တီး၊ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ အသားအေရာင္၊ က်ား-မ၊ လိင္၊ လိင္တိမ္းညြတ္မႈ စတဲ့ မတူကြဲျပားမႈ အားလံုးကို ပိုမို သည္းခံ နားလည္ေပးႏိုင္မႈကို က႑ အသီးသီးမွာ လမ္းေၾကာင္းေပး စတဲ့ လူအမ်ားရဲ႕ အျမင္၊ သေဘာထား၊ အေတြးအေခၚ ကို အေကာင္းဘက္ ေျပာင္းလဲလာေစမယ့္၊ ေရရွည္လည္း စြဲျမဲ တည္တံ့ ေစမယ့္ အခ်က္ေတြကို ေဇာင္းေပး ေဖာ္ေဆာင္၊ လုပ္ေဆာင္မွ ရမွာ ျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ တကယ္ အက်ိဳး ေက်းဇူးရွိမယ့္ Soft Power ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို အဓိက အသားေပး လုပ္ေဆာင္ေစဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္းကို “ေၾကာင္ေခ်းမ်ားကို အရင္ ရွင္းပါ” ေခါင္းစဥ္တပ္ ေဆြးေႏြးလိုက္ရေၾကာင္းပါ။

စာေရးသူ သည္ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံတြင္ အိုင္တီ ႏွင့္ စီးပြားေရး မဟာပညာရပ္မ်ားကို ေလ့လာသင္ယူခဲ့ၿပီး ေခတၱ ေနထိုင္လ်က္ရွိကာ အြန္လိုင္း မီဒီယာ မ်ားတြင္ မ်က္ေမွာက္ ေရးရာ ႏွင့္ အေထြအေထြေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေနသူ တေယာက္ ျဖစ္သည္။ ဆက္သြယ္လိုသူမ်ား [email protected] ထံ စာေရးဆက္သြယ္ႏိုင္သည္။
ဧရာ၀တီ