ျမန္မာျပည္ကို ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ပါ
ပုိ႔စ္တင္ခ်ိန္
- 2/14/2014 06:11:00 PM
ဗဟုေလာကသည္သာ ဝိဇၨာ၊ သိပၸံ ပညာရပ္မ်ားထြန္းကားရာ၊ စည္းစိမ္ ခ်မ္းသာတည္ရာ ေလာက နိဗၺာန္
ျပည္တြင္း စာေပေဟာေျပာပြဲ တခု ရဲ႕ ေဟာေျပာသူ စာရင္းမွာ ဗမာမြတ္ဆလင္ ႏွစ္ေယာက္ပါေနလို႔ သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္ ကို ေဟာေျပာခြင့္ မျပဳႏိုင္ဘူးဆိုၿပီး သံဃာေတာ္ တခ်ိဳ႕ လာ တားတယ္၊ ဒီလို လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ အေျချပဳ ခြဲျခားၿပီး ကြက္ တားတာကို လက္မခံႏိုင္တဲ့ အျခား စာေရးဆရာ ႏွစ္ဦးကပါ ေဟာေျပာဖို႔ ျငင္းဆန္ခဲ့တာေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုး ပြဲ မလုပ္ ျဖစ္လိုက္ဘူး ဆိုတဲ့ သတင္း ၈၈ မ်ိဳးဆက္ တေယာက္ သူ႔ လူမႈကြန္ရက္ စာမ်က္ႏွာမွာ ေရးတင္ထားတာ ေတြ႕ရေတာ့ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရတယ္။
ဟိုတရက္ကလည္း မိတ္ေဆြ အမ်ိဳးသမီးငယ္ တဦး အဆိုပါ ကန္႔ကြက္ခံရသူ ႏွစ္ဦးထဲက တဦးနဲ႔ စာေပေဟာေျပာပြဲ တခုမွာ ဓာတ္ပံု တြဲ ရိုက္ထားတာကို သူ႔ စာမ်က္ႏွာမွာ တင္ထားတာ လူအမ်ား ဝိုင္းဆဲၾက၊ မိသားစု ကလည္း ျဖဳတ္ခိုင္း ျဖစ္လို႔ ေဟာေျပာပြဲပါ အျခား စာေရးဆရာေတြနဲ႔ တြဲရိုက္ထားတဲ့ ဓာတ္ပံုေတြလည္း တင္ထားတာပဲ၊ ဒီတေယာက္တည္းေတာ့ ကြက္မျဖဳတ္ႏိုင္ဘူး ဆိုၿပီး ဘယ္လိုပဲ တင္းခံ၊ တင္းခံ ေနာက္ဆံုး စိတ္အညစ္ မခံႏိုင္တာနဲ႔ ဓာတ္ပံု ျပန္ျဖဳတ္ပစ္လိုက္ရေၾကာင္း ဆိုဖူးေသးေတာ့ ဒီျပႆနာ မေသးလွဘူးလို႔ စဥ္းစားေနမိတယ္။
ေဟာေျပာမယ့္သူ ႏွစ္ဦး ကို ကန္႔ကြက္လိုသူ သံဃာေတာ္မ်ား အပါအဝင္ အျခား မည္သူမဆိုဟာ သူတို႔ ႏွစ္ဦးရဲ႕ အလုပ္ေတြ အေပၚမူတည္ၿပီး ကန္႔ကြက္ႏိုင္တယ္၊ ဆန္႔က်င္လိုသူမ်ားရဲ႕ တဦးခ်င္း ပညာ၊ အေတြးအေခၚ၊ အျမင္ ေရခ်ိန္အတိုင္း အဆိုပါ ႏွစ္ဦး ရဲ႕ ေရးသား၊ ေျပာဆိုမႈေတြကို ျပန္လည္ ေဝဖန္၊ ျပစ္တင္ႏိုင္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒီ ႏွစ္ဦးဟာ မြတ္ဆလင္ေတြ ျဖစ္လို႔ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ေတာ့ တားဆီး ပိတ္ပင္တာမ်ိဳး လံုးဝ မလုပ္အပ္ပါ။
စာေရးသူ ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ အျမင္ ေဆာင္းပါးမ်ား အတြက္လည္း ေထာက္ခံသူ၊ ကန္႔ကြက္သူမ်ား စာလွမ္းေရးၾကတဲ့ အခါ အေမး အခံရဆံုး ေမးခြန္းတခုက “ဘာ လူမ်ိဳး၊ ဘာ ဘာသာ ပါလဲ” ဆိုတာပါပဲ။ “စာ ရဲ႕ အေကာင္း၊ အဆိုး နဲ႔ မွ်တမႈ ကို သာ အဓိက ေစာေၾကာ ေဝဖန္ ပါ၊ စာေရးသူ ရဲ႕ ေနာက္ခံ၊ ဇာတိ၊ ပုဂၢလိက ဘဝ က အဓိက မက်၊ စာပါ အာေဘာ္ နဲ႔လည္း လံုးဝ မသက္ဆိုင္ပါဘူး၊ စာေတြ ေရးျခင္းက ဘယ္ ဘာသာ/လူမ်ိဳး ျဖစ္ေနလို႔ ေရးျခင္း မဟုတ္၊ ‘ကမၻာ’ ႏိုင္ငံသား၊ ‘လူ’ လူမ်ိဳး တေယာက္ အေနနဲ႔ သာ က်ေနာ့္ စာေတြ ကို ေရးဖို႔ အျမဲ ႀကိဳးစားပါတယ္” လို႔ ျပန္ေျဖရေလ့ရွိတယ္။
လူမ်ိဳး ဆိုတာ က သဘာဝ တရားရဲ႕ ဖန္တီးခ်က္၊ ေမြးရာပါ ျပ႒ာန္းခံ၊ လူသားတဦး အတြက္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ မရွိ။ ဘာသာတရား ဆိုတာကလည္း မိရိုးဖလာ သေဘာ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းရာ မိသားစု အလိုက္ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ ၾကတာမ်ိဳးက အမ်ားစု နဲ႔ လူသားတဦး ရဲ႕ ကိုယ္ ယံုၾကည္ရာကို လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ ယံုၾကည္ခြင့္ ရွိတဲ့ ပုဂၢလိက ဆႏၵ၊ ေရြးခ်ယ္မႈ၊ တကိုယ္ေရ အခြင့္အေရးသာ ျဖစ္တယ္။ လူသားတဦးရဲ႕ ေကာင္းျမတ္ျခင္း၊ ယုတ္ညံ့ျခင္း ဟာ ေနာက္ခံ ဘာသာ-လူမ်ိဳး အေပၚမွာ မတည္၊ အလုပ္ အေပၚမွာသာ တည္မွီတယ္။ ဒီအလုပ္ အေပၚမွာသာ အေျချပဳၿပီး ပုဂၢိဳလ္ တဦး၊ တေယာက္ ကို ေလးစားၾကည္ညိဳ အားက်ျခင္း၊ ေထာက္ခံျခင္း၊ ဆန္႔က်င္ျခင္း ျပဳလုပ္အပ္တယ္။
စိုင္းခမ္းလိတ္ ကို ၾကည္ညိဳျခင္းဟာ ရွမ္းျဖစ္လို႔ မဟုတ္၊ ဆရာဝန္ ျဖစ္လို႔ မဟုတ္၊ ကိုေနဝင္း ကို ေလးစားျခင္း က ျမန္မာ ျဖစ္လို႔ မဟုတ္၊ ကိုရဲလြင္ ကို ၾကည္ညိဳျခင္း က သူ ခရစ္ယာန္ ကေန ဗုဒၶ ဘာသာ ကူးေျပာင္းလာခဲ့လို႔ မဟုတ္၊ ဆလိုင္းသႊေအာင္ ကို ေလးစားအားက် ျခင္း ဟာ ခ်င္း-ခရစ္ယာန္ ျဖစ္ေနလို႔ မဟုတ္၊ ခင္ဝမ္း ကို လြမ္းဆြတ္ တမ္းတ တသသ ျဖစ္ေရျခင္းက သူ ဂ်ပန္ကျပား ျဖစ္လို႔ မဟုတ္၊ သူတို႔ရဲ႕ ဂီတ၊ အႏုပညာ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္တယ္။ အလားတူပဲ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကို ေလးစားျခင္းဟာ ျမန္မာ-ဗုဒၶ ျဖစ္လို႔ မဟုတ္၊ ဝမ္းအိုဝမ္း ေက်ာ္ဝင္းေမာင္ ကို အားက် ျခင္းဟာ ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႕စနစ္ ကို ဆန္႔က်င္ခဲ့သူ၊ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ကို တသက္လံုး ဒူးမေထာက္၊ လက္မေျမွာက္ခဲ့သူ ကြန္ျမဴနစ္၊ ေတာ္လွန္ေရးသမားႀကီး ျဖစ္ခဲ့လို႔ ဆိုတဲ့ အခ်က္ေၾကာင့္သာ ျဖစ္ၿပီး ဗမာ-မြတ္ဆလင္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မဟုတ္ပါ။
ဆိုခဲ့တဲ့ သတင္းျဖစ္စဥ္ပါ စာေပေဟာေျပာပြဲ က ျပည္ေထာင္စုေန႔ အထိမ္းအမွတ္ လုပ္တဲ့ ပြဲဆိုတာ သိရလို႔ ပို ဝမ္းနည္းမိတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ကို တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ အထဲ ဗမာျပည္ မွာ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ် ေနထိုင္လာခဲ့သူ ဗမာမြတ္ဆလင္ေတြလည္း အျခား ဌာေနတိုင္းရင္းသားမ်ားနည္းတူ ပါဝင္ခဲ့တယ္။ (စကားခ်ပ္ – ျပည္ေထာင္စုႀကီးကို ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကသူမ်ားထဲမွာေတာ့ လူနည္းစု အုပ္စုဝင္မ်ားထက္ လူမ်ားစု အုပ္စုဝင္ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားက ပိုတယ္။)
ေရွး ပေဒသရာဇ္ေခတ္ ျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္ကတည္းက ဗမာ-မြတ္ဆလင္မ်ားဟာ ေက်းေတာ္မ်ိဳး၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးေတြ အျဖစ္ သစၥာ ေစာင့္သိ မင္းမွဴထမ္းခဲ့ၾကတယ္။ ကုန္သည္၊ စီးပြားျပဳျခင္းျဖင့္လည္း တိုင္းျပည္ဓနကို ျဖည့္ဆည္းခဲ့တယ္။ အမ်ိဳးသားေရး လႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းမွာလည္း ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး မ်ိဳးေစ့ခ်ရာ အစ ပထမ ေက်ာင္းသား သပိတ္ ကေန ေနာက္ဆံုး အာဇာနည္ စာရင္းဝင္၊ လြတ္လပ္ေရး ေမာ္ကြန္းဝင္ အထိ ဗမာ-မြတ္ဆလင္ မ်ား အပါအဝင္ လူမ်ိဳးစံု၊ ဘာသာစံု ပါဝင္ခဲ့တယ္။ ေရႊတိဂံု ဘုရားေပၚ တက္ၾကည့္၊ ပထမ သပိတ္ စတင္ခဲ့တဲ့ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ေတြရဲ႕ နာမည္ ကမၸည္း တင္ထားတယ္။ ဌာေနတိုင္းရင္းသားလို႔ လူအမ်ား သံုးစြဲၾကတဲ့ လူမ်ိဳးစု မ်ိဳးစံု အျပင္ လူမ်ိဳးျခား၊ ဘာသာကြဲမ်ား အားလံုး ပါဝင္ခဲ့တယ္။ မင္းယုေဝ ျပဳစုတဲ့ ဗမာ့ စြန္႔ဦးတီထြင္ ဆန္းသစ္သူ မ်ား အေၾကာင္း “ပထမ ျမန္မာမ်ား (၁၉၆၈)” စာအုပ္ပါ ပုဂၢိဳလ္ လူစာရင္း ကို ၾကည့္၊ လူနည္းစု လူမ်ိဳးစု၊ ဘာသာဝင္ ေတြလည္း ပါတာပါပဲ။
စာေရးသူ ဟာ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား တိုင္းက်ိဳး ျပည္ျပဳသူမ်ားထဲက ဘာသာကြဲ၊ လူမ်ိဳးျခား ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြရဲ႕ နာမည္ေဖာ္ျပၿပီး သူက အိႏၵိယ အႏြယ္၊ သူက တရုတ္ အႏြယ္၊ သူကေတာ့ ဒို႔ ဗမာ-မြတ္ဆလင္ႀကီး၊ သူက ဒို႔ဗမာ-ခရစ္ယာန္ႀကီး၊ သူကေတာ့ ကရင္-ခရစ္ယာန္ပဲ စသျဖင့္ ေနာက္ခံ လူမ်ိဳး/ဘာသာ ေဇာင္းေပး ဆိုရတဲ့ အလုပ္ကို သိပ္မုန္းတယ္။ ဆိုခဲ့သလိုပဲ ေတာ္ျခင္း၊ မေတာ္ျခင္း၊ ေကာင္းျခင္း၊ မေကာင္းျခင္း ဟာ ဇာတိ ေနာက္ခံ၊ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ လူမႈ အလႊာ၊ အတန္းပညာ ဘာနဲ႔ မွ မသက္ဆိုင္ပါ။ လူ႔ေလာက စည္ပင္ရွင္သန္ တိုးတက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ၾကရာမွာ လူစြမ္းေကာင္း Genius ေတြ ရဲ႕ အခန္း က႑ က အေရးပါတာ မွန္ေပသိ တကယ့္ ေန႔စဥ္ လူမႈဘဝ လူ႔ အသိုင္းအဝန္း ကို တည္ေဆာက္ေနသူေတြက သာမန္ လူသား Average Person မထင္မရွား Commoners ေတြျဖစ္တယ္ လို႔ အျပည့္အဝ ယုံၾကည္တယ္။ ဒါေပမယ့္ လူအမ်ား အလြယ္တကူ အသိအမွတ္ျပဳမႈ ရဖို႔ရာ အတြက္ေတာ့ နာမည္ႀကီးေတြရဲ႕ နာမည္ နဲ႔ ေနာက္ခံကို ဥပမာျပဳ ေဖာ္ျပေနရဆဲပါပဲ။
ေဟာေျပာမယ့္သူ စာေရးဆရာ ႏွစ္ဦးက အစၥလာမ္ ဘာသာကိုးကြယ္သူ ျဖစ္လို႔ အခု ကန္႔ကြက္တယ္ ဆိုေတာ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ျမန္မာ ဘုရင္မ်ား ရဲ႕ စာဆိုေတာ္ ဘြဲ႕ခ်ီးျမွင့္ခံရတဲ့ ေရႊဘိုသား အညာသားႀကီး ဦးႏု (ေခၚ) မုဟမၼဒ္ကာစင္ (၁၇၆၆-၁၈၂၂) ရဲ႕ သမိုင္းကို ဘယ္လုိ လုပ္မလဲ။ ဗမာဘုရင္ ရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ အေနနဲ႔ သူ သြားခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံရပ္ျခား ခရီးစဥ္ ကို ဘဂၤလားသြားမွတ္တမ္း (၁၈၀၅) အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ ျပဳစုခဲ့တာဟာ ျမန္မာစာေပ မွာ အေစာဆံုး ႏိုင္ငံျခား ခရီးသြား စာေပ စာရင္းဝင္တယ္ မဟုတ္လား။
အာေရဗ် တစ္ေထာင့္တစ္ည ပံုျပင္ ေတြကို ဘာသာျပန္ ျမန္မာမႈ ျပဳခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာ ဘုိးသာဇံ (အဗၺဒူရာမန္) (၁၈၇၀-၁၉၁၆) ရဲ႕ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္တရာ က ျမန္မာစာ အေရးအသား ဟာ ျမန္မာမႈေျမာက္၊ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ျမန္မာစာ အေရးအသားေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း ျမန္မာ စာေပ ပညာရွင္မ်ား အသိအမွတ္ ျပဳေနရတယ္ မဟုတ္လား။ ေခတ္ အဆက္ဆက္လည္း ဗမာ-မြတ္ဆလင္ စာေရးဆရာမ်ား အမ်ားအျပား ေပၚထြန္းခဲ့တာပဲ မဟုတ္လား။ ေနာက္ဆံုး ဗမာႏိုင္ငံေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ သမိုင္း ျပဳစုခဲ့သူ ကိုေအာင္ထြန္းက မြတ္ဆလင္ပဲ မဟုတ္လား။ သူ႔ခမ်ာ ဒီစာအုပ္ေရးခဲ့လို႔ စစ္အစိုးရရဲ႕ ေထာင္သြင္း အက်ဥ္းခ်ျခင္းေတာင္ ခံခဲ့ရေသးတယ္ မဟုတ္လား။
အားကစား၊ စာေပ အႏု-အၾကမ္း ရတဲ့ ဦးရာဇတ္ ရဲ႕ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းထြက္ အိုလံပစ္ျပန္ ဗမာ့ဂုဏ္ေဆာင္ လက္ေဝွ႕ေက်ာ္ မႏၱေလး အညာသားႀကီး က်ားဘညိမ္း/ဦးဘညိမ္း (၁၉၂၃ ဖြား) က ဗမာ-မြတ္ဆလင္ ပဲ မဟုတ္လား။ သူ႔ညီ စာေရးဆရာ ခ်စ္ညိဳ/ဦးဘသိန္း (၁၉၂၄-၁၉၈၇)။ သူ႔မ်ိဳးဆက္ အႀကီးဆံုးသား (ဦး) ဝင္းၿငိမ္း ဆိုရင္ မ်က္ေမွာက္ စာေပေလာက မွာ လူေလးစား၊ ၾကည္ညိဳမႈခံရတဲ့ ထိပ္တန္း စာနယ္ဇင္းသမား တေယာက္ ပဲ မဟုတ္လား။ စစ္ဗိုလ္၊ စာေရးဆရာ ေနာက္ပိုင္း စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ ဆန္႔က်င္ေရး မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေနာက္က အနီးကပ္ ရပ္ခဲ့ လို႔ အင္းစိန္မွာ ေထာင္က်ရင္း ဆံုးပါးခဲ့ရတဲ့ ေရႊဘို အညာသား ဗမာ-မြတ္ဆလင္ ေမာင္ေသာ္က / ဗုိလ္မွဴး ဘေသာ္ (၁၉၂၈-၁၉၉၁) တေယာက္ ဘယ္ေလာက္ ျမန္မာဆန္ဆန္ ေျပာဆို၊ ေရးသား၊ ေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင္း လူအမ်ား အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ရတယ္ မဟုတ္လား။
ဒို႔ဗမာ ဆရာႀကီး သခင္ဘေသာင္း (၁၉၀၁-၁၉၈၁) က ျမန္မာစာေပ ဘာသာျပန္က႑ ေဆြးေႏြးပြဲ တခုမွာ “ျမန္မာစာ နာမ္စား အသံုးေတြ မ်ားလြန္တယ္၊ အဂၤလိပ္စာမွာဆို “You, I” ႏွစ္လံုးတည္းနဲ႔ ကိစၥျပတ္တယ္၊ ခ်င္းဖေဝး ဇာတ္ထုပ္ ပါ ျမန္မာစာ အဖြဲ႕ “ယာေတာ အလယ္မွာေလ … ‘ငါ’ ေျပာမယ္ ေ႐ႊ႐ွင္ဘုရားရဲ႕၊ ‘နင္’ ဆင္ျခင္ဦး” ဆိုတဲ့ အဖြဲ႕မ်ိဳး ဆို ဘယ္ေလာက္ လွ၊ ရသေျမာက္သလဲ တကယ္ေတာ့ ျမန္မာစာ မွာလည္း “နင္ နဲ႔ ငါ” ႏွစ္လံုးတည္း နဲ႔ ကိစၥၿပီးသင့္တယ္” ဆိုတဲ့ သေဘာ စာတမ္းတင္ေတာ့ ဒို႔ဗမာ-မြတ္ဆလင္ ေမာင္ေသာ္က က ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာစကား က အသံုးအႏႈန္း ႂကြယ္၀တယ္၊ ကာလံ၊ ေဒသံ၊ လူ ပုဂၢိဳလ္ အလိုက္ သင့္ေလ်ာ္ရာ ကၽြန္ေတာ္၊ ကၽြန္မ၊ နင္၊ ငါ၊ ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ အသံုးေတြ ရွိအပ္တယ္ဆိုၿပီး ဆရာႀကီးရဲ႕ အဆိုကို ကို ျပန္လည္ ေခ်ဖ်က္ရာမွာ “ ကဲ.. ဆရာႀကီး သခင္ ဘေသာင္း ေရ..၊ ‘ငါ’ ေျပာစရာ ႐ွိတာကေတာ့ ဒါပါပဲ၊ ‘နင္’ ကေတာ့ ဘယ္လုိ သေဘာလဲ မသိဘူး၊ ‘ငါ’ ကေတာ့ ‘နင့္’ စာတမ္းကုိ အျပည့္အစံု မေထာက္ခံႏုိင္ပါဘူး ခင္ဗ်ာ..” လို႔ ခ်က္က်၊ လက္က် အရႊန္းေဖာက္ ျပန္ဆိုေတာ့ သခင္ဘေသာင္း ကိုယ္တိုင္ အပါအဝင္ အျခား တက္ေရာက္သူ ဦးလူေဖ၀င္း၊ ေဒါက္တာေမာင္ျဖဴး၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္ အစရွိတဲ့ ျမန္မာ စာေပ ပညာရွင္မ်ား ပြဲက် သြားဖူးခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္ကို ၾကည့္ရင္ကုိပဲ သူ႔ ရဲ႕ အျခား ႏိုင္ငံ့အက်ိဳး စြမ္းေဆာင္ခ်က္ေတြ ဖယ္ထား၊ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာစကား၊ ျမန္မာမႈ အေပၚ ေမာင္ေသာ္က ဘယ္ေလာက္ ခံုမင္ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေၾကာင္း ေပၚလြင္တယ္။
ဗမာ သမိုင္းပညာရွင္မ်ား ျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ-ဗုဒၶ ေဒါက္တာ သန္းထြန္း နဲ႔ ဗမာ-မြတ္ဆလင္ ဗိုလ္မွဴးဘရွင္ တို႔ ႏွစ္ဦး ဘယ္သူက ဗမာ အမ်ိဳးသားေရး အျမင္ ပိုရွိ၊ ပိုဆန္တဲ့ အေရးအသား၊ တင္ျပမႈ ရွိသလဲ ဆိုတာ သူတို႔ ႏွစ္ဦးရဲ႕ သမိုင္းစာအုပ္ ေတြကို ယွဥ္ဖတ္ၾကည့္ပါ။
အျခား တိုင္းျပည္ရဲ႕ က႑ အသီးသီမွာလည္း စြမ္းေဆာင္ေန၊ စြမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ ဗမာ-မြတ္ဆလင္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲမဟုတ္လား။ လူအမ်ား သိတဲ့ ဦးရာဇတ္ (အာဇာနည္ / အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး)၊ ဦးရာရွစ္ (ဗကသ ပထမဆံုး ဥကၠ႒ / ႏိုင္ငံေရးသမား / ဝန္ႀကီးေဟာင္း) က စလို႔ ဦးထြန္းစိန္ (တကသ ပထမဆံုး ဥကၠ႒)၊ ဦးေဖခင္ (ေတာင္တန္း-ျပည္မ အတူတကြ လြတ္လပ္ေရး ယူရန္ ေဆာ္ၾသခဲ့သူ၊ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ျဖစ္ေပၚေရး ဝိုင္းဝန္းခဲ့သူမ်ားထဲက တဦး / ေနာင္ သံအမတ္)၊ လူမႈေရး စြမ္းေဆာင္ရွင္ ပ်ဥ္းမနား ေဒၚပု ဟာဂ်ီမႀကီး အလယ္၊ လက္ရွိ ဗမာ့ေဘာလံုးလက္ေရြးစင္ အဆင့္ ကစားသမား ငယ္ အဆံုး တိုင္းျပည္ရဲ႕ နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ဗမာ-မြတ္ဆလင္ေတြ က်ရာ တာဝန္ထမ္း၊ ႏိုင္ငံ့အက်ိဳးျပဳခဲ့၊ ျပဳေနၾကတယ္ မဟုတ္လား။ မိထၱီလာ မွာ အသတ္ခံခဲ့ရတဲ့ ဗမာ-မြတ္ဆလင္ လူငယ္ကေလးက ေဘာလံုး ေတာ္ေၾကာင္း၊ ၿမိဳ႕နယ္လက္ေရြးစင္ ျဖစ္ေၾကာင္း မိခင္ က ငိုႀကီးခ်က္မ နဲ႔ ဆိုတဲ့ စာနယ္ဇင္းေမးျမန္းခန္း ရုပ္သံ ၾကည့္ရတုန္းကေတာင္ “ဒီကေလး ႀကီးလာရင္ ဗဟာဒူး ျဖစ္မလာဘူးလို႔ ဘယ္သူ ဆိုႏိုင္မလဲ..” လို႔ ေတြးမိခဲ့ေသးတယ္။ အခုလို နာမည္ေတြတပ္ လူမ်ိဳး/ဘာသာ ေတြထည့္ ေျပာရတာ အေကာင္း ေျပာသိတိုင္ ဆိုခဲ့သလို မေျပာခ်င္၊ စာေရးသူ ရဲ႕ မူနဲ႔ မကိုက္၊ လိပ္ျပာမသန္႔လွဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေရးလက္စ နဲ႔ လက္လွမ္းမမီသူ လူငယ္မ်ား နားဝင္လြယ္ေစဖို႔ အျခား လူနည္းစု အုပ္စုဝင္ တခ်ိဳ႕ နာမည္ပါ တဆက္တည္း အနည္းငယ္ ေဖာ္ျပလိုတယ္။
အဂၤလိပ္-ျမန္မာ အဘိဓာန္ ဆရာႀကီး စာေတာ္ျပန္ ဦးထြန္းၿငိမ္း ဆိုရင္ ခရစ္ယာန္၊ သူ႔တူ ေခတ္စမ္း ျမန္မာစာေပ ဖခင္ႀကီး၊ ဗုဒၶ တရား၊ စာေပ အမ်ားအျပား ကို ပါဠိကေန အဂၤလိပ္ ျပန္ေပးခဲ့သူ ပါေမာကၡ ဦးေဖေမာင္တင္ (၁၈၈၈-၁၉၇၃) က ခရစ္ယာန္၊ ဦးေဖေမာင္တင္ ေယာက္ဖ အဂၤလိပ္ အစစ္ႀကီး ပါေမာကၡ G. H. Luce (၁၈၈၉-၁၉၇၉) ဆိုရင္လည္း ဗမာ့ သမိုင္း နဲ႔ ျမန္မာစာေပ အတြက္ ႀကီးစြာေသာ ေက်းဇူးျပဳခဲ့သူ၊ ေဒါက္တာ ေမာင္ျဖဴး (ဂြမ္ေလ်ာင္) (၁၉၀၅-၁၉၇၉) က တရုတ္ အႏြယ္ (သူ ဆိုရင္ အျခား စာေပ ဂုဏ္ေက်းဇူး၊ ပညာေတြ ကို အသာထား ကေလးစာေပ၊ ကေလး ကဗ်ာ က႑ တခုတည္း နဲ႔ကို ျမန္မာစာေပ အတြက္ ႀကီးမားတဲ့ ပံ့ပိုးမႈ ျပဳခဲ့သူ)၊ လန္ဒန္ တကၠသိုလ္ မွာ ျမန္မာစာေပ ကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ပါေမာကၡလုပ္ သင္ၾကားေပးခဲ့သူ ေဒါက္တာလွေဖ ဆိုလည္း တရုတ္ လူမ်ိဳး၊ အျခား ထင္ရွားတဲ့ ျမန္မာစာ ပါေမာကၡ တခ်ိဳ႕လည္း တရုတ္ အမ်ိဳးသားေတြပါပဲ၊ ဥပမာ – ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီး။ စသည္ျဖင့္.. စသည္ျဖင့္ ရွိသမွ် ခ်ေရးရင္ မဆံုးႏိုင္တဲ့ နာမည္စာရင္းေတြ ထြက္လာပါမယ္။
ဆိုခ်င္တာက ‘အေရး’ မဟုတ္တာကို ‘အရာ’ မလုပ္ခ်င္ၾကပါနဲ႔လို႔ ေမတၱာရပ္ခံ လိုတာပါ။ ဘယ္လူမ်ိဳး၊ ဘာ ဘာသာဝင္ ျဖစ္ျဖစ္ ေကာင္းသူ၊ ဆိုးသူ၊ ေတာ္သူ၊ ညံ့သူ၊ ျမင့္ျမတ္သူ၊ ယုတ္သူ၊ သာမန္ လူသား အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိၾကတာပါပဲ။ ဒီလူကေတာ့ ဘာသာကြဲမို႔၊ ဒီလူကေတာ့ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့သူ (Immigrants/Migrants) ေတြ ရဲ႕ အဆက္ ႏိုင္ငံျခားသား အႏြယ္မို႔ ခြဲျခားျမင္ ျပဳမူ ဆက္ဆံျခင္း ဟာ အင္မတန္ သေဘာထား အျမင္ က်ဥ္းေျမာင္း၊ ေသးသိမ္ရာ က်တဲ့ အျပင္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ တည္ၿငိမ္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကိုလည္း အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိုလည္း ယုတ္ေလ်ာ့ေစပါတယ္။
Immigrants ရဲ႕ သေဘာ၊ ရာဇဝင္ ကို ျပန္လွန္ရရင္ လူသားဆိုတာ ယဥ္ေက်းမႈ စတင္ ျဖစ္ေပၚတည္ရွိခ်ိန္ မတိုင္မီ ကတည္းက တေနရာကေန တေနရာ ေရႊ႕ေျပာင္း သြားလာ ေနထိုင္ အေျခခ် ဝမ္းစာ ရွာ ဘဝလမ္းေၾကာင္းၾကတယ္ ဆိုတာ သဘာဝ အစဥ္အလာ ပါ။ အဲ့ဒီအခ်ိန္ေတြတုန္းကေတာ့ သဘာဝ ေဘးအႏၱရာယ္ မ်ား ကင္းလြတ္ရာ၊ အပူ၊ အေအး ဒဏ္ခံသာရာ၊ ေတာရိုင္း တိရစာၦန္ႀကီးမ်ားရန္ ေဝးရာ၊ အစာေရစာ ေပါမ်ားရာ ကို ရွာၾက၊ ေျပာင္းရ၊ ေရႊ႕ရတာေပါ့။ ဒီ သေဘာ ကို အေကာင္းဆံုး ပံုေဖာ္တဲ့ ျမန္မာစကားလံုးေလးက “ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာရွာျခင္း” ဆိုတဲ့ အသံုးပါပဲ။
စာေရးသူ လက္ရွိ ေခတၱ ေရာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံမွာ ဥေရာပ က လာတဲ့ သူေတြ၊ အထူးသျဖင့္ အလုပ္-အပန္းေျဖ ျပည္ဝင္ခြင့္ လက္မွတ္နဲ႔ ေရၾကည္ရာ၊ ျမက္ႏုရာကို လာေရာက္ အလုပ္အကိုင္ ရွာေဖြ ဒီမွာ အေျခခ် ေနထိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကတဲ့ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမန္၊ အီတာလ်ံ လူငယ္ေလးေတြ နဲ႔ ေတြ႕ဆံု စကားေျပာျဖစ္တိုင္း ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္မႈ Immigration အေၾကာင္းေတြ ေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္။
“မင္းတို႔ ဒီကို ဒီလို လာရျခင္းက မင္းတို႔ ႏိုင္ငံေတြမွာ ကမၻာ့ အႏွံ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံေတြက Immigrants ေတြ ကို အမ်ားအျပား လက္ခံထားျခင္းက အေၾကာင္း တခ်က္ ပဲ ဆိုတာ ငါ နားလည္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ အဓိက အေၾကာင္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ တျခား အေၾကာင္းႀကီးေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္၊ Immigrants ေတြက ေပးတဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြလည္း မင္းတို႔ အမ်ားႀကီး ရခဲ့၊ ရေနတယ္၊ ငါေတာ့ လူမည္း၊ လူညိဳ၊ လူျဖဴ၊ ခရစ္ယာန္၊ မြတ္ဆလင္ အေရာင္အေသြး စံုလင္လွတဲ့ မင္းတို႔ ႏိုင္ငံ့လက္ေရြးစင္ ေဘာလံုးအသင္းေတြကို ၾကည့္ရတာ တခုတည္းနဲ႔တင္ သိပ္ အားက် ေက်နပ္မိတယ္၊ မတူကြဲျပားျခင္း က ေပးတဲ့ အက်ိဳး ရလဒ္၊ စည္းလံုးျခင္း သေဘာထား၊ အလွတရား ေတြကုိ မ်က္ဝါးထင္ထင္ ျမင္ရေတာ့ ပီတိ ျဖစ္ရတယ္” လို႔ ဆိုရင္ အဆိုပါ လူငယ္မ်ား အျပည့္အဝ ေထာက္ခံၾကတယ္။
ဒုတိယ ကမၻာ စစ္အၿပီး အေမရိကန္ Super Power ႏိုင္ငံႀကီး ျဖစ္သြားရျခင္း အေၾကာင္းရင္းတခု ဟာ ကမၻာ့ အရပ္ရပ္က လာတဲ့ Immigrants ေတြရဲ႕ ကာယ ဉာဏ လုပ္အားေၾကာင့္ဆိုတာ သမိုင္းသက္ေသ ထင္ရွားတဲ့ အခ်က္ႀကီး ျဖစ္တယ္။ အခု အေမရိကန္ ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈ ျပႆနာ က သူတို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားေရး၊ စီးပြားေရး မူဝါဒ အမွားေတြရဲ႕ ရလဒ္ က အဓိက ပါ။ သူတို႔ရဲ႕ အေတြးအေခၚ ေပါင္းစံု၊ ယဥ္ေက်းမႈ ေပါင္းစံု၊ အယူဝါဒ စံု ရွင္သန္ႀကီးထြားခြင့္ေပးတဲ့ ဗဟုဝါဒ ရဲ႕ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးဆိုတာ လံုးဝ မဟုတ္ပါ။ အေမရိကန္ဟာ အၾကမ္းဖက္မႈႏွိမ္နင္းေရး ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ မတရားမႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြ ကမၻာပတ္ က်ဴးလြန္ေကာင္း၊ က်ဴးလြန္မယ္၊ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံသား နဲ႔ ေရြ႕ေျပာင္းအေျခခ်ေနထိုင္သူ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ အတြက္ေတာ့ တေျပးညီ မွ်တတဲ့ စနစ္အဖြဲ႕အစည္းေကာင္း တခု ကို ႏိုင္ငံ့ အက်ိဳးေမွ်ာ္ ဖန္တီးေပးထားတယ္။
Silicon Valley လို႔ အမည္တြင္ေနတဲ့ အေမရိကား က ေျမာက္ပိုင္း ကယ္လီဖိုနီးယား ေဒသ ဆန္ဖရန္စၥကို ပင္လယ္ေအာ္ ေတာင္ပိုင္း အဆင္ျမင့္ အိုင္တီ နည္းပညာ လုပ္ငန္းစုႀကီးမ်ား အေျခခ်ရာ ရပ္ဝန္းမွာ ဗမာ အပါအဝင္ အိႏၵိယ၊ တရုတ္၊ ထိုင္ဝမ္ အစရွိတဲ့ အာရွ ႏိုင္ငံအမ်ားအျပား ကေန လာေရာက္ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ် အလုပ္လုပ္ေနသူ ပညာတတ္ ဉာဏ လုပ္သားမ်ား၊ စြန္႔ဦးတီထြင္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အစြမ္း နဲ႔ စည္ပင္တိုးတက္ ကမၻာကို နည္းပညာ လႊမ္းမိုးေနႏိုင္တယ္။ အဲ့ဒီ အရပ္က Hi-Tech အဆင့္ျမင့္ နည္းပညာ ကုမၸဏီေတြမွာ အိႏိၵယ အႏြယ္ တခုတည္းကကို ေခါင္းေဆာင္မႈ ရာထူးပိုင္း ယူထားႏိုင္မႈက (၇) ရာခိုင္ႏံႈး ရွိၿပီး၊ အလုပ္လုပ္ေနသူ အင္ဂ်င္နီယာ အေရအတြက္ က သံုးပံုတပံု ရွိတယ္လို႔ ကယ္လီဖိုးနီးယား ဘာကေလ တကၠသိုလ္ က လုပ္တဲ့ စစ္တမ္း တခု က ဆိုတယ္။ အခု လတ္တေလာတင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံဖြား Immigrant တေယာက္ ကို Microsoft ရဲ႕ အျမင့္ဆံုး CEO ရာထူး ေပးလိုက္ေသးတယ္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အေမရိကန္ စီးပြားေရး က်ဆင္းေနသည့္ အခ်ိန္တိုင္ ကမၻာ အႏွံ႔က ပညာတတ္ လူငယ္မ်ား ရဲ႕ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ် ေနထိုင္ ဘဝတည္ေထာင္လိုမႈ အိပ္မက္ ႏိုင္ငံဟာ အေမရိကားမွ အေမရိကား ပဲ ျဖစ္ေနေသးတယ္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ဦးေႏွာင္ယိုစီးမႈတို႔၊ ဆံုးရံႈးမႈ တို႔ လာမေျပာခ်င္နဲ႔။ လိမၼာပါးနပ္ အျမင္က်ယ္တဲ့ တိုင္းျပည္ကေတာ့ ကိုယ့္ ႏိုင္ငံ အက်ိဳး ရွိရာ ရွိေၾကာင္း စီမံေဆာင္ရြက္၊ “ေရၾကည္ေအာင္ ျမက္ႏုေအာင္” သမမွ်တတဲ့ ရာသီဥတု တခု ဖန္တီးထားမွာပဲ။
မိုက္မဲရူးသြပ္ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲ၊ အဝီစိ ဆင္းခ်င္ေနတဲ့ တိုင္းျပည္ကေတာ့ ရွိၿပီး လူ႔ အရင္းအျမစ္ကိုေတာင္ တိုင္းျပည္ က ထြက္ေျပးခ်င္ေအာင္ ခက္ထန္ၾကမ္းတမ္း၊ မမွ်တတဲ့ စနစ္အဖြဲ႕အစည္း ဖန္တီးတတ္တယ္။ ဒီလို လုပ္ခဲ့လို႔လည္း စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆိုး ေခတ္တေလွ်ာက္ ဗမာျပည္ က လူနည္းစု အုပ္စု အစုစု သာမက လူအမ်ားစု ျမန္မာေတြပါ အေျမာက္အျမား တိုင္းျပည္ကို စြန္႔ခြာခဲ့ရတယ္ မဟုတ္လား။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၅၀) ေက်ာ္ အတြင္း တိုင္းျပည္ ရဲ႕ အဓိက ျပည္ပပို႔ကုန္ ဟာ စပါး မဟုတ္၊ ေရနံ/သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မဟုတ္၊ သယံဇာတ တြင္းထြက္ ပစၥည္းမဟုတ္၊ လူသား အရင္းအျမစ္ သာ ျဖစ္တယ္။ အေပါဆံုး ထုတ္ကုန္က စစ္ေဘး ဒုကၡသည္။ လူမ်ိဳးစံု၊ ဘာသာစံု ဟာ စနစ္ဆိုး၊ လူဆိုးေတြရဲ႕ ဝမ္းေဖာက္ျခင္းခံထားရတဲ့ ေလွပ်က္ႀကီးကေန ပံုစံမ်ိဳးစံုနဲ႔ ကိုယ္လြတ္ရုန္း ထြက္ေျပးခဲ့ရတယ္။ CIA Factbook ၂၀၁၃ ခန္႔မွန္းခ်က္ အရ ဆို လက္ရွိ အခ်ိန္တိုင္လည္း တိုင္းျပည္ က ထြက္ခြာသူ နဲ႔ အေျခခ် ေနထိုင္သူ ကြာျခားခ်က္ Net Migration Rate က အႏုတ္ လကၡဏာ ျပေနဆဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီလို တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဖိုးအထိုက္တန္ဆံုး အရင္းအျမစ္ ‘လူသား’ ကို အေျမာက္အျမား ရာစုဝက္ခ်ီ ဆံုးရံႈးခဲ့ရတဲ့ တိုင္းျပည္မ်ိဳး ေဒသတြင္းမွာ ဓားမေနာက္ပိတ္ေခြး ဘဝ မ်က္ႏွာငယ္ရ၊ နာလန္မထူႏိုင္ ျဖစ္ရတာ အဆန္း မဟုတ္ဘူး။
နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္ ဗမာျပည္ဟာ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ျဖစ္ခဲ့စဥ္ တခါက ႏိုင္ငံျခားသား အမ်ားအျပား လာေရာက္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္၊ အဲ့ဒီ အခ်ိန္ အိမ္နီးခ်င္း ျပည္ႀကီး မွာ ဆန္ျပဳတ္ေသာက္ေနရတယ္၊ လက္ရွိအခါမွာေတာ့ အဲ့ဒီ ျပည္ႀကီးကိုျပန္ ဗမာ အမ်ိဳးသမီးငယ္မ်ား ေရာင္းစားျခင္း ခံေနရတယ္။ သေဘာကို ျမင္ေအာင္ အေျမာ္အျမင္ ရွိရွိ ေမွ်ာ္ ၾကည့္တတ္ေစခ်င္တယ္။ ေရွးရိုးစြဲ အစြန္းေရာက္သူမ်ား၊ အျမင္ က်ဥ္းေျမာင္းသူမ်ား ကေတာ့ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ဘာသာေရး၊ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႕အစည္း အစိတ္အပိုင္း တခ်ိဳ႕ နဲ႔ လူ ပုဂၢိဳလ္တဦးခ်င္း၊ ရွိတတ္ၾကတာပါပဲ။ လူအမ်ားစု မျဖစ္ေစဖို႔၊ ႏိုင္ငံစနစ္ မွာ ပံုမေပၚေစဖို႔ နဲ႔ ႏိုင္ငံ တည္ၿငိမ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္း ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး ကို မထိပါးေစဖို႔ အတြက္သာ အစိုးရ၊ စာနယ္ဇင္း၊ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား နဲ႔ တာဝန္သိ လူတဦးခ်င္းက ကာကြယ္တားဆီး တည့္မတ္ရမွာပါ။ ဘာသာကြဲေတြ၊ လူမ်ိဳးျခားေတြ ဆိုတဲ့ ခြဲျခားမႈ အျမင္ေတြ၊ အလုပ္ေတြဟာ တိုင္းျပည္ နဲ႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အတြက္ ဘယ္ဘက္ကမွ အက်ိဳးမရွိဘူးဆိုတာကို ပညာေရး စနစ္၊ စာေပ၊ စာနယ္ဇင္း၊ အႏုပညာ ၾကားခံစံုမွာ မ်ားမ်ား ထည့္သြင္း လူထုကို ပညာေပးရင္း ထိန္းေက်ာင္းရမွာပါ။ ပန္းေပါင္းစံုလင္ ပြင့္လန္း၊ အေတြးအေခၚ၊ အယူဝါဒ စံု ထြန္းကား သမမွ်တ ဗဟုေလာက သည္သာ ဝိဇၨာ၊ သိပၸံ ပညာရပ္မ်ားထြန္းကားရာ၊ စည္းစိမ္ ခ်မ္းသာတည္ရာ ေလာက နိဗၺာန္ အမွန္ျဖစ္တယ္။ မတူကြဲျပားမႈမ်ား စုစည္းေနျခင္း ဟာ အားသာခ်က္ အင္အား တရပ္ ျဖစ္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ တိုင္းျပည္ မွာ မွီတင္းေနတဲ့ ဘာသာစံု၊ လူမ်ိဳးစံု အတြက္ တေျပးညီ ခံစားခြင့္တူညီ၊ ခြဲျခားမႈ ကင္းတဲ့ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ သမမွ်တ ဥတု စနစ္ ရပ္ဝန္း သာ ဖန္တီးဖို႔ ေဇာင္းေပးပါ၊ တိုင္းျပည္ အမွန္ ျပန္လည္ တိုးတက္၊ က်င့္ဝတ္၊ သီလ၊ စိတၱ အာဟာရ၊ စီးပြား ဥစၥာ ဓန ႏွစ္ျဖာလံုး ခ်မ္းသာ ကာ ႏိုင္ငံတကာ အလယ္မွာ သိကၡာ ရွိ၊ ဂုဏ္တက္၊ မ်က္ႏွာပန္းလွ လာမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးတင္ျပ လိုက္ေၾကာင္းပါ။
(စာေရးသူ သည္ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံတြင္ အိုင္တီ ႏွင့္ စီးပြားေရး မဟာပညာရပ္မ်ားကို ေလ့လာသင္ယူခဲ့ၿပီး ေခတၱ ေနထိုင္လ်က္ရွိကာ အြန္လိုင္း မီဒီယာ မ်ားတြင္ မ်က္ေမွာက္ ေရးရာ ႏွင့္ အေထြအေထြ အာေဘာ္ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေနသူ တေယာက္ ျဖစ္သည္။ ေဆာင္းပါး ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေဝဖန္၊ အၾကံျပဳလိုသူမ်ား [email protected] သို႔ စာေရးဆက္သြယ္ႏိုင္သည္။)
irrawaddy